Bloggintresserade

lördag 4 juli 2009

Kalaslördag

GODMORGON!
Lite sovmorgon här visst! Men det blev sent igår jag tror klockan visade på halv 12 när vi var klara. Så länge är jag sällan uppe annars.
__________

Inatt vaknade jag en kvart över 3 av att fåglakören sjöng bedårande i stämmor, eller snarare var och en sin egen sång. Blickade ut genom fönstret och bevittnade i mörkret en bedövande blå himmel, så sagolikt vackra kontraster. Hämtade mobilen och försökte föreviga det för att visa er. Men bilden kunde inte göra verkligheten rättvisa.





















I verkligheten var det verkligen så vackert så jag nästan tappade andan! Det var som om "den trygga" (?) jorden var höljd i dunkel, medan rymden det som finns bortom oss det blåa och nu tydligare väckte min förundran och nyfikenhet! Med bilden färsk på näthinnan kröp jag ner en stund till, slumrade...
__________

...för att vakna till ännu en dag med sol... något som man vid det här laget känner igen :-)

Har inte själv varit ute än, men Mats stack upp och köpte lösnummer av Bladet idag och vilken känsla av igenkännande att åter höra och hålla i prasslet, mer eller mindre fördjupa sig i sagt och skrivet till morgonkaffet. Hoppas ändå och tror att regnskuren lättade på trycket. "Det var mycket skönare idag, men kommer att bli riktigt varmt", var Mats rapport när han kom hem.
__________

Har precis botaniserat i garderoben bara för att konstatera att där är en hel del jag gillar. Men jag köper ju inte saker jag inte gillar och tröttnar därför sällan. Men hjälp skorna! Mina favvoskor hade ju Charlie fått tag i, när jag oförsiktigt lämnade dem framme, efter vi hade varit hos dig Maria och Nisse. Visst den ena hade ju behövt ett besök hos skomakaren. Det får bli något annat idag!






Charlie himlar med ögonen när jag provar kläder.








Yes nu har vi bestämt oss jag och Eva-Katrine!







Hon ska ha sin nya födelsedagsklänning











...och jag min somriga festblåsa inköpt på Kapp Ahl för några år sedan.

Skorna som jag ämnar ge mig på är skyhöga. Inköpta i Rom när jag fyllde 50, jag gick då och sneglade på dessa kommenterade hur fina jag tyckte de var, men att jag aldrig skulle kunna gå med dem (min balansskada ni vet). Då sa min Mats du får dem... om du så bara ska kunna gå och titta på dem!!! Mina bruna slippers får ligga i cykelkorgen för vi får ju cykla hem med jämna mellanrum till den lille.

Tänker ha det halsband till, som jag fick av Mats då i Rom (jag har det på bilden, men vet inte om det syns. Intresserade? Bättre om ni klickar på bilden.

Om det blir kallt har jag en brun bolerokofta att dra över axlarna.

Blev nöjd med hårfärgen som Eva-Katrine fixade till igår.

Mats fick lite panik nu kände att han nog hade lite tunt att välja på. Han har ytterst lite finkläder och då blir det ju så att man har samma alltid. Dessutom är det som bekant väldigt varmt, så Mats och Eva är i stan en runda dels för att fixa något dels för att hämta Anna-Karin och Johnny vid tåget.
__________

Nu väntar en morgonpromenad med den lille hunden. Olivia har jag inte sett idag men jag har märkt att hon numera alltsomoftast övernattar hos Kalle. Tror att de gillar varandras sällskap och där är hon "herre på täppan".
__________

Ann: "Full rulle sen jag öppna ögona imorse efter halv åtta. Dra av sänglinne för tvätt, vakna, fixa frukost och makens bror kom för lite akut utryckningshjälp.


Igår eftermiddag fick vi störtskur under åskovädret och lite senare dammsög jag övervåningen och hitta läckage från takkupan... det är där den gamla urtjänta parabolen sitter som svärfar hade upp för kanske tjugo år sen, så den måste ner och taket tätas, svårt för maken att göra själv då parabolen är kanske 180cm och jag är klent byggd :-)



Usch fy vad högt!
__________
 
"... Igår, så varmt att jag trodde jag skulle smälta bort när jag var ute och klippte gräset, blev olidligt faktiskt, stekhett i ordets rätta bemärkelse!

Vips när jag var klar kom maken hem efter sista arbetsdagen nu har han semester och då rulla molnen in, vi fick ett åskväder som varade i tre timmar, och regn, kanske 15mm som svågern fick några kilometer bort. Makens elektroniska väderstation lade av, bara inomhusdelen fungerade så vi vet inte regnmängden. Den vaknade till liv och började visa värden senare på eftermiddagen.

Idag berätta svågern att radion slagits ut, inga sändningar här då igår. På nyheterna i bilen på kvällen hörde vi att ett varuhustak rasat i stan... vi såg inget när vi körde förbi, kommers as usualle, och läste senare på nätet vilket köpcenter det gällde, märkligt.
__________
 
Well, nu dags mata tvättmaskin med bäddmadrass innan vädergudarna fråntar mig torkmöjligheter utomhus, prognosen pratar om nya åskor som byggs upp under dagen...
Senare (13.32): "Tvätt av sänglinne, täcke, bäddmadrasser klar och torr, nu skall jag svänga ihop nåt lätt till mat och kalla in maken som trimmar".
__________

 
... Maken fick denna megaorkidé av bror och svägerska i höstas när han fyllde år, den blommade så fint, sen i vintras har jag väntat på att stänglarna skall vissna för att klippa av dem... döm av min förvåning när nya skott växte ut på stänglarna och knoppar och nu blommat 2 blommor på ena stänglen och 8 blommor på andra! Wow!"



Kan bara instämma i hur vacker den är!

Förövrigt läste jag imorse ut den ena av mina två böcker av Tudor-Sandahl, så här skriver hon " Hur vi respekterar och tar hand om enkla vardagsting säger även något om hur vi värderar livet och oss själva. I en värld där själen negligeras värderas skönheten lågt... Hur vi ordnar våra hem berättar nog mer om oss än vi själva vet om. Att bygga och bygga om, reparera och underhålla, måla, städa, laga mat, köpa blommor och böcker, välja färg och former, föremål och bilder-det finns oändligt många sätt att ta själens behov på allvar... skriva, måla, sjunga, spela, dansa, baka... andras erfarenheter genom att läsa böcker...musik" (En given väg, s167). Hon talar om ljud (meningsfullt och vackert)och oljud (brus som inte tillför utan stör). "En del av det vi kallar samtal består egentligen av noise".

Och visst är det så ibland så kan man behöva prata lite ditt och datt, men så mycket mer det ger när man kommer in längre än på ytan.
__________

Efter en fika i Paradiset har flickorna dragit till stranden



... via Anderssons med den tunga presenten (En fontän i svart sten från Perssons med respektive)

Enligt deras rapport är det grymt varmt i vattnet och inga alger idag. Ja, sa Mats vi får väl tvuunget åka ner för ett dopp. Kortspel så klart i trädgården medan vi turas om att göra oss iordning.
 

1 kommentar:

Anonym sa...

Wow vicken pingla!!