Bloggintresserade

fredag 3 juli 2009

Åskfredag

... hela dagen och tidig morgon. Ja, man ska ju inte klaga, men värmen tar! Vaken vid tre tiden då öppnade jag resolut fönstret på vid gavel och i princip struntade i att vi bara har ett plan och la mig igen för att somna om (vilket jag annars aldrig gör). Det där myggbettet på magen är heller inte nådigt. Men på rumpan är heller inte kul säger E-K :-S

Ann: "goa irrhöna, det är välan fredag idag... :-) du skrivit torsdag :-)"

HOPPLA fel på dagen- Semester... tur när man kan rätta till sina misstag :-)

Klockan är inte mycket men Eva-Katrine och jag har planerat att ut och powergå innan hennes jobb. Mats ska till Finja idag, för min del blir det till att fortsätta med garaget sen kan jag alternera med att lasta på släpet om jag vill ha omväxling
:-).
__________

"... Solig morgon, har sovit igen de timmar jag var uppe så tidigt om igår tror jag :-) Fågelsången väckte mig att dra igen vidöppet fönster frampå småtimmarna, nästan svalt då".
__________

Hemma igen efter en timmes powergång upp och runt gamla Åhus och hem igen. Härlig känsla att möta byn relativt ensamma. Men relativt betyder inte definitivt. Enstaka cyklister, grannen kom glatt hejande och cyklandes från Linas bageri. Vi passerade på vägen bla "småbåtshamnen" :-D en kvinna satt och läste på däcket av sin motorbåt (säkert i miljonklassen sa E-K). Har ni tänkt på att om man möter varandra vid denna arla morgontimme så hälsar man oftast... det är som med hundägare, campingmänniskor etc. man har liksom något gemensamt.

Drar mig också till minnes fyra utslagna änder nere i äldsta kärnan. De röde inte en fena, förlåt fjäder då vi passerade. Såg inte ens ut att orka sig ner till vattnet.
__________
 
"... Jo, regnet igår, varade i hela tre minuter! Genererade 3mm sen bröt solen fram igen och det blev snudd på olidligt.... vi gick ner till sjön en svänga och kastade från bryggan för att få lite syre omkring oss.
__________

Kortet är ifrån vår fisketur för någon vecka sedan, Ja, jag och Charlie fiskade inte...
 


Har Charlies kurs tagit helt slut nu, eller bara sommaruppehåll? Hur har det gått med klicket och sånt".

Den är slut, det var alltsomallt 8 gånger 2 timmar. Nu är det ingen fortsättning för oss förrän nästa vår och under tiden tänker Tina att var och en tränar vidare med sin hund. Forts. följer.

För den intresserade kan man läsa om Tina och hennes filosofi när det gäller hunduppfostran på hennes hemsida:
http://hem.passagen.se/tinashundkurser/
__________
 
"... Idag? Eftersom det spås regn enl tv-väder (oxå imorgon) sa maken får jag klippa gräset så tidigt som möjligt, kolla vad smutstvättkorgen samlat på sig och få ut på tork tänker jag.
 
Nu kör vi på :-)"

Yes, själv har jag pustat ut och eftersvettningen avklarad. Druckit en massa vatten och en kopp green tea. Två maskiner tvätt väntar på att upp på vindan, en ny laddning snurrar i maskinen. Skulle behöva ta ett tag härinne, satsar på att gå ut istället, "Den som spar han har" och "det man har gjort, det har man gjort" ;-)
__________

Kan ju bara hålla tummarna för att det inte regnar i Åhus imorgon i alla fall för då går herr Anderssons 40-årskalas av stapeln!

Sen på söndag ska Anna-Karin & Johnny och Mats och jag på Diggiloo på Ovesholms slott. Per-Olofs vinst på jobbet och som jag fick i morsdagspresent. Vad kul det ska bli!

Det rör på sig i helgen som ni hör!
__________

Ann: "... Snart- dags koppla ner, jag har letat efter socker/tips online :-) Tänkt en miniliten sockertopp eller bröstsocker etc som liten gåva till maken då vi firar sockerbröllopsdag på söndag. Konditorn istan hade inget, tipsade om Apoteket som inte heller hade..."

Verkligen synd för idén är ju riktigt god egentligen skulle du ju försöka få tag på en gammal tång också- om ni inte redan har vill säga.
Fick en idé,läste:
"Stopp för produktionen. Man slutade producera sockertoppar i både Danmark och Sverige omkring år 1940. I stället började man finfördela sockret – vilket är det som vi i dag kallar strösocker. Ända till år 1955 sålde köpmännen socker på lös vikt. Först efter 1955 började man sälja strösocker i tvåkilospåsar som de vi använder i dag.

Man kan fortfarande köpa sockertoppar på vissa platser. De är jämfört med förr i tiden på cirka 250 gram och importeras från Tyskland.
Läs mer på sidan:
http://www.dansukker.com/Default.aspx?ID=21

På sidan finns en etikett Kontakt konsumentkontakt@dansukker.se

Nordic Sugar AB
205 04 Malmö

Konsumentkontakt: Tel. 020 - 74 02 00
Telefontid: kl. 9-12

Nordic Sugar AB
Säte: Arlöv
__________
 
"... Illblå himmel, redan 24C och jag undrar om det verkligen blir regn idag, men skall ta itu med mina solväderssysslor ändå :-)

... och det är nästan olidligt hett, passerat 28C redan och jag har klippt halva gräset och fäktat med insektskamikazepiloterna en dryg timme nu, pustar med ett glas iskall smoothie :-)"

(11) Ja håller med dig, det är verkligen olidligt hett. Finns det inte en sång med en fras "låt gräset växa som det vill" ? Själv har jag precis passerat solsidan vid garagets takutsprång... med förgrundmusik av hyresgästernas "runt 1-åring", svag musik på min gamla transistor i bakgrunden.

Gick in för att pusta ut och vila öronen och fann ditt mejl Ann. Det är nästan för varmt att göra något. Men skam den som ger sig, några brädor åt gången så lär det väl bli klart någon gång. Risken är att jag slarvar har ja upptäckt.

__________

Vid tre tiden blev det plötsligt så kvavt så man kände sig helt matt. Jag la mig på min säng och sov efter bara någon minut. Per-Olof ringde efter en halvtimme på väg hem från jobbet i Helsingborg... detta måste väl ändå vara den varmaste dagen tyckte han. Mats kom en liten stund efter och menade samma sak.

Åska i Falerum läser man på din blogg Jeanette och tydligen har det åskat även i Karlstad för Erik berättade för Eva-Katrine om blixtar som slog ner i marken runt om honom när han var på joggingtur. Låter dramatiskt. Här mullrade det rätt länge, blixtrade en stund och regnet var kort och intensivt. Sedan kom solen igen!

Skönt för Charlie verkar inte bli skotträdd. Vi hade ett bekymmer med Lucky där han var så rädd att han hoppade upp i knät och darrade som ett asplöv. Vi har ju dessutom ett skjutfält inte så långt iväg.
__________


Ja, inte är det vackert men sällsamt. :-D Det bjuder jag på! Sent på kvällen slingar Eva-Katrine mitt hår. Tanken är att jag ska vara fin i håret imogon när vi ska på den stora balunsen.

Inga kommentarer: