Bloggintresserade

söndag 5 oktober 2008

(No) Sunday

La´ mig sent igår och...klarade det...vaknade inte förrän för cirka en kvart sedan. Det tar rätt bra i buskarna härutanför fönstret. Men det talas ju t.o.m om storm på västkusten. Vindarna som kommer från väster hinner mattas av med hjälp av höjder träd och annat på vägen
Ja, resultatet lär väl ändå bli att många av löven inte lyckas att klamra sig kvar längre...och det är väl ofrånkomligt.
---
Skönt att säkert veta att det som ser dött ut bara vilar ett tag (det kan man ju se och ta på)... den stora skillnaden med natur och annat liv som lever och dör i naturen...? Det är väl intressant fråga kanske känns mer angelägen än vinfrågan? Ännu 23 timmar kvar att påverka utgången i denna lilla undersökning. Som det ser ut status quo är att rött leder i popularitet men med så få röster kan man tvivla och beskylla statistiken för att ljuga.

---
Ann ärende: "(No) Sunday..." Ha ha kul i kvadrat! Hoppas att du inget har emot att jag lånar det som dagens rubrik

... Rena busvädret här, du vet vindpustar som kommer från alla möjliga håll och antingen duggregn eller regnskur, uffa, inneväder helt klart! Inte ens katterna vill vara ute idag".

Samma här fast Olivia springer ut och in föredrar idag att hålla sig på blecken och under tak halvvägs ner till marken på vårt hus framsida... ut och in hela tiden ja man blir helt nervös...

---

Fick reda på av Eva-Katrine (från Stockholm) att det blåser sjukt mycket där-storm ja kanske och ösregnar. Låter som en dag när du gillar krypa ner under täcket, mysa och se en bra film.
__________

Från igår: Sådan där lingonsallad brukade man få i skolan mums. Tänker på vår danska kokerska stor kvinna med rött hår... brukade skämma bort oss elever med hemrört smör på knäcket varje dag. Snacka om vad knäcke det gick åt...sjukt gott! Något som jag minns med rysningar var blodkorv och mjölk ur sådana där metallmuggar (½ liters?) Inte allt var bättre förr!


Ann: "Ja, sån där sentimental känsla... maten i skolans bamba.... Fick sån där gammelkänsla häromdagen, fick sen ord på smakminnet och det var fiskpudding! :-) Jag brukar köpa färdig sådan i Norge, den har makaroner i (!) och jag tycker den är så god, barnmatsgod men maken inte så förtjust... nu var det längesen vi var på Capri och Norgetur så jag skall försöka komponera egen idag, dock utan makaroner :-)

...Fiskpudding...mjaa jag vet inte jag...

Ann:"Jo, fiskpuddingen var himla (smör)god och len :-) smeten av äggulor, mjölk,
mjöl och vispad äggvita ihop med skorpsmulor var precis som smakminnet
mindes :-)"

...däremot svärmors hemmalagade gäddbullar med rödbetssås och kokta potatis...ja det var gott. hemmagjord leverpastej på nötlever och hackade ägg serverat med matze (ett sorts osyrat hårt bröd) till. Det var sådant som vi serverades när hon bjöd på påskbordet till Pesach.

Ann: "Avslöjar min okunskap- du skrev "påskbordet till Pesach" om svärmor... nu är
jag lost, förklara mer, är det om tro eller härstamning eller båda eller vad".


Jo svärmor hade judiska föräldrar och hon var den enda i syskonskaran som anammade kristna seder och ändå försökte hålla på vissa seder och högtider. Mats pappa var svensk/kristen. Pesach är den judiska påsken och det serveras mycket mat och många rätter. I ett judiskt hem skulle mannen skära upp köttet och servera. Allting hade sina procedurer med läsning ut Toran (judisk bibel/ Gamla testamentet). Mycket var symboliskt. Första rätten var salt vatten med ett helt ägg i (det symboliserade uttåget ur Egypten och folkets tårar).


"Och vad är rödbetssås, det låter spännande :-)" Rödbetssås är så enkelt som spadet från inlagda rödbetor blandat med pepparrot och sagolikt gott på de hemlagade gäddbullarna.

__________

Kul att du gillar nya bildspelet med några av mina bättre bilder. Förstår inte för det är dels en del bilder som fattas av de favoriter jag har lagt upp men det är också en annan ordning än den jag har tänkt och programmerat in...denna ordning fanns ett stort tankearbete bakom och kändes lite som halva grejen...få se om det går att få rätt på det! Fixar inte det har försökt och försökt. Har skickat bilderna till dig Ann så kan du om du vill sätta dem på bildspel Jag blev riktigt nöjd med det, synd att jag inte får det till att fungera.
__________

Ann: "Skall sadla om till frissa med, över och klippa svärfars kalufs nu på förmiddagen :-)

Säg vad du inte kan. Jag brukade klippa barnen när de var små, men det var då det. En dag fick jag inte detta förtroende längre. Mats hår har jag aldrig fått röra, bara ansa lite nackhår emellan varven...
---

Bilaga? Jo, båda två inköptes igår, en obladad sparad tills idag :-)"

Själv har jag bladat igenom min enda bilaga, men inte mer... ännu! Mats har murat lite där blecket suttit för att få en jämn nivå till hylla i uterummet... Nu kvar att slipa och behandla... bruk över så jag har passat på att göra ett experiment med ljushållare till en hängande ljuskrona som saknat dito några år... Han som gjort den skulle skicka i keramik, men de dök aldrig upp, hans firma kursade...
---

Ann: "Och min stickade halstub är färdig, bidde himla mysig och lyser upp nya mörkgråa kappan :-)...Myspys på dig!"

Grattis! Men då blir du ju tvungen att börja på något nytt...

__________

Inga kommentarer: