Bloggintresserade

tisdag 21 oktober 2008

Raindrops keeps falling on my head...

Så en behaglig morgon hyfsat varm. Har nu kommit till jobbet några minuter senare än vanligt för, vi körde dubbla bilar i morse till verkstaden där den nye Volvon skulle servas. Pigg och utvilad och känner mig som en hyfsad bilförare. Skönt att kunna vara vanlig... Är dock medveten om att det mest handlar om att vara utvilad, då sitter det där i ryggraden. Trött? Ja då sitter nästan inget där längre.

Ann: "Raindrops keeps falling on my head... Riktig höst ute igår och idag, blåsigt också!

Vi blev kallade i fredags till möte igår ... efter 2 månader och 2 dagar var förhandlingarna klara och uppsägningarna ett faktum, från 1 november och skrivs med början igår, rör 14 hos oss, 11 på inköp (10 'flyttar med'=prövotid) samt 47 på lagret. Kundtjänst och inköp slår igen 28 februari lagret 28 juli. Tjänstemän får inte jobba på lagret till sommaren, företaget fortsätter ta in ManPower. Vi timanställda och andra 'lösdrivare' räknas inte alls, ingen info berörde egentligen oss. Tog sig in på regionala nyheterna igen "67 får gå från rationaliserande X"... trött på maskningen där, fast skulle vara nöjd för det är den som är anledningen till vår fortsatta anställning året ut :-)"

Kommentar härunder till dig Ann! Du vet att jag känner med dig! Har du börjat att se dig om efter något annat? Gäller kanske att komma före innan kön blir för lång...
Inte hjälper det att vi säkert kommer att få se mycket av permitteringar och uppsägningar framöver lite varstans. Tex. minskar ju elevantalet och det märks alltmera på bla. gymnasiet. Man tvingas slåss om de elever som finns mellan de olika skolorna men i slutänden kommer skolor att få stänga och personal få gå om man inte bestämmer att personaltätheten får öka... vad jag tänker om det kan ni nog förstå!

Ann: "... Det smattrar på fönsterblecket av regn, men är fortsatt nattsvart ute så jag ser inte eländet :-)... Rätt pessimistisk idag och inget vettigt att skriva för tillfället, ha nu en bra dag så hörs vi!"


Om det är till någon tröst (?) så regnar det då småspik även i Åhus nu. Själv har jag precis gått en runda med Lucky i detta underbara väder med sandaler. Har fått så erbarmligt ont i ena stortån och det var en befrielse att av med skorna när jag kom hem från jobbet. Förr hade i alla fall jag aldrig gått ut bland folk på det viset! Men det var då när man absolut inte ville utmärka sig.

...sen Britt-Marie så kom den där tiden när man kunde allt och som vi pratade om på bussen i förrgår. Nu har man kommit på att så var det ju alls inte...tänk vad man lär sig varenda dag!!!

Någon mer som känner igen fenomenet??? Javisst är det så sa mor!

---

Svägerskan hade skickat sms från Egypten och snorklat i 25gradigt Röda Hav :-)

Ja, det låter fint absolut...vi andra får nöja oss med att drömma oss bort!...och bada kunde varit skönt men huvudet under vatten, det är inget för mig!
---

Maggan på jobbet undrade idag om jag har recept på en god fiskgryta och jag kunde då hänvisa till ditt recept Ann i receptlådan!!! Kanon!

__________

Köpte två fina "amaryllislökar på driv" på Domus i stan 39 kronor stycket endast idag. Prisvärt!

__________

Något handarbete på G? Observerade förresten i helgens Leva och Bo att där fanns en sådan matta på sidan 35, fast i beige som din svarta matta virkad i täta stjärnor Ann. (För intresserade lär den finnas på sidan www.nataliapepe.com). Eftersom jag nu inte plockat bort alla mina bilder ännu från bloggen kan jag inte heller lägga in nya
:-(((

Ann: "En bättre bild finns på adress
http://216.239.59.104/search?q=cache:WCt5E1xtxYkJ:www.100percentdesign.co.uk/page.cfm/action%3DExhib/ExhibID%3D01241+natalia+pepe+rug&hl=sv&ct=clnk&cd=2&gl=se

...Jamen! Det har jag glömt att skriva om till dig :-) Virkade beiga mattan i helgens bilaga!!! Jag trodde inte mina ögon, tänkte på design, produktskydd och stöld och skulle surfa på hemsidan och kolla av :-) Min svarta matta?
...Utvecklas långsamt :-) men finns och eftersom det stod matsal, nu kök och sen kontor på listan innan hall där mattan skall ligga skyndar projektet inte :-)".

Ja, nu tänker du kom nu inte dragandes med den där mattan igen...kanske något annat som frestar då? Vantar som SMSvantar till julklapparna?

Kanske läsa en god bok om det går att samla tankarna? Imorse läste jag följande i bladet: Hur mycket boknörd är du? Ja man fick en länk till ett test där redan 70.000 hade varit inne och testat sig... (ovetenskapligt men kultest) och nu till adressen:
www.boknordtestet.se Framgick däremot inte av baldet att det var Barnens bokklubb, så det är väl mest aktuellt för dem som läser mycket barnlitteratur.

Själv har jag ledig dag imorgon och har tänkt få lite gjort i trädgården. Snygga till vid muren som nu är på plats. Bla. fylla upp med jord. Kan undras om vädret har någon sol att bjuda? Det hade ju inte gjort ont!

Så nu har Mats och jag även hämtat bilen samt handlat lite smått. Det är en väldig skillnad att handla när det bara är till oss två. Ikväll blir det färdiggrillad kyckling och 3-färgade makaroniskruvar. Imorgon bakad potatis med gubbaröra. Lite frestade var vi allt att klippa till med sillfiléer men tyckte faktiskt att de dels var rätt dyra och alltför stora paket. Cyklar nog upp en runda till Konsum imorgon för att se vad de har att erbjuda. Sill är aldrig fel... eller varför inte plattfisk en dag?

Ja det var dagens "allt om mat"

---

Vad roligt Eva-Katrine att du verkar ha fått förtroende att skriva press-releaser till hemsidan på din praktikplats. Även om som du säger att du inte är någon journalist. Så det finns väl någon anledning till att de vill att du ska prova.

Sen får vi också hålla tummarna för napp på Ving om det är något som du skulle vilja prova en period efter skolan har slutat. De lovade ju höra av sig inför nästa intervjutillfälle :) så vi får se som du själv sa.
 
Rätt kallt i Åhus också ikväll så vi har njutit en brasa här på kvällen, snart dax att knoppa in.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Till Ann!
Beklagar din arbets situation!
Tycker att ditt företag gör som många andra som lägger varsel, de ger inte tillräcklig information och är väldigt nonchalanta. Janne fick, till semestern 2007, gå ett jobb i Linköping efter 6,5 år och inte en sjukdag. De försökte sedan få honom ta anställning hos bemanningsföretag så att de kunde få tillbaka honom på maskinen han fick sparken ifrån.
Jag kan inte fatta att det är lagligt att ta in bemanningsföretag när man inte har jobb till egen personal!
Mvh
Ingelas syster, Jeanette:-)

Anonym sa...

Mmm... det är tredje gången arbete går i stöpet med varsel och flytt för mig, fast de gångerna har jag haft fast tjänst och mer involverad, eller... skall jag säga uppmärksammad :-) Men, jag har i allafall ropat högt nog efter Trygghetsrådet, så företaget har tecknat extra avtal för oss timanställda som jobbat 12 månader eller mer, så nu kan vi sätta lite hopp till dem. Jag tror mer på TRR än Af bortsett från sista årens handläggare jag har, hon är rätt kvinna på rätt plats för min arbetssituation.

En radiointervjuv förra månaden med kvinna som talade om 'övervarsel' och företag som smittas av epidemin med varsel och lägger egna som blir uppsägningar utan konsekvensbedömning... det blir tung tid, förmodligen tunga år framöver för oss alla i hela landet anar jag.

Stor kram för din tanke på mig syster Jeanette, sänder tanke tillbaka till dig och de dina :-)

Ann