Bloggintresserade

söndag 25 oktober 2009

Händelserik söndag

Idag är det dags för Johnny och Anna-Karin att få hem sina goa katter!



Chris Martin ser ju ut att vara den pigge i sällskapet... åtminstone på bild.
__________

A: "Grå morgon med blandning av omställda och inte omställda klockor i huset.

Läser tidningen om explosion av högskoleprov i lågkonjukturen och babybooms tecken, sett artiklar om hurbättre resultat och tänker tillbaka när jag gjorde mina 97-98, hade tre sätt att antas till ingenjörshögskolan; gymnasiekompetens, arbetskompetenspoäng samt högskoleprov med riktigt bra poäng, och antagen blev jag :-) dock okänt via vilket sätt. Det var tider det :-)

Idag? Ställa om resterande klockor till vintertid. Maken tvättar bilen, han ville till ett varuhus och där kan vi nog köpa både termoterer till källaren och saft till skafferiet tänker jag. I eftermiddag får vi fisk under mumsigt mandeltäcke sen rask promenad hoppas vi följt av tidningar med bilagor i tv-soffan.

Läckert handfat i svart du sett igår! Jag ville ha vit kompositdiskho, men vi planerade svart istället i köket, eftersom det ligger bland ogjort kan det tänkas att det blir nåt helt annat, who knows, kanske en blommig finns då :-)...

Källaren består ju, bortsett från trapputrymmet, av tre utrymmen, det största längst bort började få klinkergolv igår :-)



Höstblåst på dig!"

Så kul att få följa renoveringen av er källare särskilt som vi har fått sett det initialt och nu ser hur fräsch och fin förvandlingen är... Hälsningar från Mats han hoppas att det är Finjas fix och fog ni använder.



__________

I Åhus... grått och blött löven täcker i stort sett vår lille väg utanför. Söndagsfrukosten med bl.a. färska frallor och kokta ägg idag på "3-man hand" på plats. Kvällstidning med bilaga spisade vi till frukost tillsammans med övrigt. Fått tillfälle att nyttja min nye mobil då Eva-Katrine ringde på morgonen. Nästan förvånad över att höra ny signal och sammankoppla med mig. E-K och Erik påväg till Ikea för att nyttja syskonens inflyttningspresent. Kommer med tåget till Hässleholm imorgon vid fyra och tänkte lifta med Mats hem.
__________

Idag Mats musikval:



... och Anna-Karins:



__________







Dagens förlorare i Asken talar för sig själv.




__________

En tur till Adseke för att skjutsa Anna-Karin att sammanstråla med Johnny och katterna. En hel del bilder:

http://www.adsekeridcenter.se/

Från vinden antar gamla seldon:







Sicken fin och inbjudande pumpa på trappen Annette, kan tänka mig att den är fin även på kvällen upplyst och inbjudande!

... dels från besök i stallet där Johnny håller på att gjuta. De var på gång att göra ett par nya spiltor till gårdens alla hästar...

På platsen en gammal kista... möjligen förvaring till foder?


Påminner om den kistan vi har i uterummet för mellanförvaring av ved.



... några kort från gårdens kattkullar i olika åldrar:









... dessa kommer kanske på plats, skrev jag då jag lyckas överföra dem från mobilen... utan USB-kabel som av misstag måste ha blivit kvar på PMR. För nog måste väl ändå en sådan till? Rätt irriterad är jag när saker i mina händer inte fungerar.
Kunde använda sladden till den gamla mobilen... men det ska väl inte behövas. Det får vi forska i.

Men Iallafall, har jag fått följa med upp på vinden på den gamla gården... Gråter en skvätt över alla gamla träbonnar som gått hädan. Sett ett par hiskeligt gamla vävar . Kan undras hur pass...



---

Som ni kanske ser är denna väv som finns uppställd på Kulturen i Lund från sydskåne rikt dekorerad.


---
... och mer eller mindre okända tillbehör. Det stora redskapet som står lutat emot ena väven är ju en rundvarpa. Andra modeller läser jag är väggvarpor där garnet dvs trådknippet förs med handen växelvis från den ena radens pinnar till den andra. Undrade lite över varför det inte fanns någon ställning till rundvarpan på vinden men läser mig till att det finurligt fanns hål i golvet och taken i köket att fästa mittstolpen i



... sedan fanns där också vindor m.m.


Kolla fräcka trissor. "Vem har inte hört uttrycket Dra på trissor"? under trissorna hänger skafthästarna eller nickepinnar dessa rör sig nä man väver som levande djur.

En vacker detalj på väven. Formen av ett hästhuvud. Passande på denna hästgård.





---
Som jämförelse min väv från 1700-talet:



En del har latinska sentenser inskurna i den övre tvärbrädan. Ofta magisk beydelse en del inskriptioner, kors och kristusmonogram. Ibland i mitten årtal och initialer på fästefolket på var sida om ibland beroende på om de kunde skriva eller en bomärke.
Brukade förekomma på 1700-talet men sällsynt under 1800-talet.

---
En väldigt konstig manick... kan undras vad det var?... hade en liten tanke om det kunde ha med lin att göra och behandlingen av denna. Kanske gårdens uppfinning för att underlätta hanteringen? Linet är ju hårt och för att de ska bli hanterbar tråd måste det slåss hårt.

I Herrgårdarna förekom vävstugor där det brukade finnas flera vävstolar. Eftersom de ofta hade både bättre ställt, större plats och tjänstefolk som vävde utgjorde dessa inte så ofta en kär möbel och därför kanske sämre med utsmyckningar.

I detta husets vävkammare uppe på vinden mörkt med endast ett litet fönster fanns det gavlar till ytterligare en väv hängande från några väggkrokar.

En gammal tavla från Ljungbyheds regemente... tror fotot var daterat till 1890. Farmors far tjänstgjorde på sin tid där men det var efter...



Här ser ni den unge stilige Nils i sin ungdom iklädd uniform. Nils är min farmors far. Året är höljt i dunkel men han ser ung ut krings 20 år, i så fall ungefär 1895-1900.



Wallander, knoppade in missade slutet...

6 kommentarer:

Anonym sa...

"Hälsningar från Mats han hoppas att det är Finjas fix och fog ni använder."

Tyvärr inte... men de sitter nog fast ändå svarar M :-))

Ann

Jeanette... sa...

Härlig flykt genom åren:-)
Verkligen härliga foton och bilder!

Mysiga kattungar och inte att man känner saknad av en liten katt i huset. Det är 5 år sedan Tusse fanns hos oss nu:-(

Tycker jag känner igen vävstolen från 1700 talet? Mor hade någon som påminde om den har jag för mig??

Ha det bra!
Kram Jeanette

Ingela sa...

Sugen på en ny liten kisse. Den ena kullen raskatter är for sale de silvergrå. Den ena silvergrå med vitt huvud är redan tingad.

Ja visst är det lätt att fly tillbaka till en tid som man aldrig har funnits i.

Min vävstol från 1700-talet den kommer från Småland och från fars frus släkt.

Ha det bra själv Jeanette.

Anonym sa...

m hälsar- hej mats idag fick jag håll i en säck finja finbetong kund köpt själv :-) vi handlar ju på beijer som kör maxit. skall använda säcken imorgon!

Anonym sa...

Maxit eller Finja antagligen är det ungefär samma gejor i påsarna
Lycka till med bygget !

//Mats

PS Nu spelar Ingela Robban Brobergs Ingela vilken pingela bara så att man inte ska glömma...

Tack för skivan

Anonym sa...

Javisst, sett kommentaren och hälsning från Masse :-)