Bloggintresserade

fredag 23 oktober 2009

Fredag

Godmorgon och inte oväntat svart som natten... Nästan klara för avfärd sista jobbedagen denna vecka.

Även för eleverna som nu går på sitt höstlov eller pärelov som det var förr då barnen behövdes på hemmaplan för att hjälpa sina föräldrar få in skörden. Nog inte många som hjälper till i hemmet längre på samma sätt. För den intresserade går det ätt läsa gamla inlägg om just Pärelovet under NATUR päreplockning



Numera är lovet just lov för ungdomarna. Därför har vi "hos oss" Halloweenfirande en stund idag.




Kanske någon som vill receptet till denna skrämmande goda kaka?

Spindelkaka
Ugn 200 gr. nedre delen av ugnen 35 min.
200 gr pumpa
50 gr smör
4 ägg
2 ½ dl strösocker
2 msk färsk ingefära
3 dl vetemjöl
1 msk kanal
2 tsk bakpulver

Lakritsglasyr:
2 msk strösocker
2 msk vatten
8 kick (lakritsgodis)
25 gr smör
1 dl florsocker

Vit kristyr:
1 dl florsocker
2 tsk vatten

Skala och riv pumpan.Smält smöre. Vispa ägg och socker. Blanda ner pumpa, smör och ingefära. Blanda mjöl, kanel och bakpulver. Rör ned det i smeten.
Glasyr: Koka upp vatten och socker. Rör ner Käck. Rör tills det smält. Rör ner smör och florsocker. Låt svalna något bred sen på kakan. Spritsa ett spindelnät över kakan av den vita glasyren.

Säkert något för KAKMONSTRET!!!

Själv är jag ute på annan gyskola idag men tänker ta en extra promenad för att vara med en liten stund. Så, bäst att inte glömma stegräknaren idag (det har jag gjort ett par dar den här veckan!)

Skyndade genom koloniområdet upp till stan. Under dessa som jag undrar om det möjligen kan vara värmerör eller vad?



Bakom sk. Gula huset och CSK. Koloniområdet är verkligen som en grön oas strax utanför samhället, jäkten och stressen. Jag passerade manshögt gräs...



Några ännu vackra Rönnar...



Förstår ni nu vad jag pratar om?



En rejäl dunge Höstaster...



Gångarna bakom CSK fulla av minnen för det var här i friheten jag fick avancera ut och cykla efter att jag först tränat inne i sjukhusets källar korridorer. Självklart hade jag hjälm och självklart sprang sjukgymnasten och höll i pakethållaren på minicykeln. Vilken GLADJE med stora bokstäver!



... Och vad de bökar överallt med vägar och dito.



Ann: "... Det konservativa i mig vaknar denna säsong och jag är inte anglosaxisk utan skandinav så jag firar Alla helgona istället :-) No pumpor här inte :-)"

Faktiskt detsamma med mig. Vi har heller aldrig anammat denna irländska och hedniska sed. Ansluter mig liksom du hellre till helgonljus. Skulle skrivit det förut men hann inte förrän nu när jag har spilltid i elevernas uppehållsrum på fredagsmorgonen.
Lärarna har studiedagar och har schemabrytande aktiviteter ytterligare tre dagar. Är nog så att alla behöver den där lovveckan på hösten för att kunna tillgodgöra sig det där lilla ljuset som finns (mitt i som du säger Ann fast nu gäller det dagen).
__________

Kanske kommer Anna-Karin hem idag... alternativt imorgon... eventuellt Eva-Katrine om det går att boka om biljetten... Jippi!

"... Så gott för dig med en eller rent av två döttrar hemma ihelgen! Förresten, för er, får ju inte glömma Masse :-)"

Vet att Mats ser fram emot det lika mycket. Han var alldeles uppfylld av detta faktum på morgonen och säkert blir han än mer uppmärksammad från alla flickornas håll :)

__________
 
Din soppa igår såg himla god ut! Vad tyckte dina smaklökar?"

Ja om vi ska betygsätta den (det glömde vi ju igår) en 9 av 10. Mycket god, blev kryddig av korven och till den lena grunden satt den fint... men mäktig på ett annat sätt än klara soppor. Dessa mår man mer fågel efter om man nu kan uttrycka sig så. Faktum är att vi under kvällspromenaden gick och snackade om just detta och att fisk också är en rätt som magen och följdaktligen resten av kroppen mår bra på. Så hädanefter tänker vi oss fisk på Mats arbetslösa dag och soppa på min. Han tänker också som det ser ut nu försöka lägga krut på variation... så har du något tips tas det säkert tacksamt emot!
__________
 
Ann: "Idag - bra de får igång debatt så fler hör mer"

Du noterade väl att jag hade bemött det du skrev under gårdagens inlägg? Kolla gärna om du vill tillbaka på gårdagen om morgnarna för man kan aldrig vara säker på att det inte har tillkommit något. Ibland behövs mer tid för eftertanke etc.

[ http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6000045.ab ]Hemlige kocken – nu slår han tillbaka

[ http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6000045.ab ]”Det är upp till konsumenten att bedöma” Mats-Eric Nilsson tycker inte att testerna av tillsatser räcker till.

[ http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6000045.ab#abArticleComments ]22

[ http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6001114.ab ]"Jag kollar aldrig tillsatserna" Livsmedelsprofessorn Marie-Louise Danielsson-Tham chattade med läsarna

[ http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5998575.ab ]Professor: Tillsatserna är livsviktiga Jakten ett sätt att skrämmas. [ http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5998575.ab#abArticleComments ]158

Läsare: ”Vi vet för lite om tillsatserna”

Diskutera [ http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5998575.ab#abArticleComments ]Behövs tillsatsämnen i maten, eller bör man undvika dem?


[ http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/karinahlborg/article5996627.ab ]

[ http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/karinahlborg/article5996627.ab ]
Så blir du lurad av ”hemlige kocken”

Karin Ahlborg [ http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/karinahlborg/article5996627.ab ]

Mats- Eric Nilssons hem- snickrade märkning skrämmer i onödan. [ http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/karinahlborg/article5996627.ab#abArticleComments ]51
__________

Hoppsan, glömde orkidé skjutit skott.

 

Grattis!!! Vad kul!!!... och inget litet skott heller!
__________

Nä nu tänker jag hoppa i bingen har varit på promenad med Charlie och med mobilen i högsta hugg så det kommer mera sen...

Sällsynt? ... Men Ohh så vackert!









__________





I väntan på maten åkte Chapman på spelaren. Lagom soft och behagligt gung en kväll som denna. Det vankades idag helstekt baconfläskfilé, klyftpotatis och currysås.



Kvällspromenad och Idol så klart en lite stund på MSN sedan stupa då jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej hopp! Nu är det fredag och snart idol...:) erik och jag ska äta lite kinamat innan han ska ut och festa. Fick inte tag på någon ny biljett, men jag kommer nog på måndag. Jag fick en intervju också på ett säljföretag på måndag morgon. Lite så som a-k gör, lite nervöst, vet inte om jag klarar av den branschen, men man kan ju alltid testa :) haha

Hoppas att ni får det mysigt ikväll och äter något gott.

Puss och kram