Bloggintresserade

fredag 16 oktober 2009

Tröttfredag

... idag hade det så som Mini varit skönt att gona kvar och slippa de där måstena.

Anna-Karin: "Mini testar sin nya säng o verkar gilla den ;)"



(i inkorgen på min mejl denna morgon)... så skönt ser det ut... ser ni mini är lite nyfiken håller minsann ett öga halvvaket...

Liten blir stor... Passade på att ta ett foto på "Livan" när hon ligger och mornar sig på scannern. Hon har bara en handduk... skulle säkert oxå gilla det där gosiga skinnet



Ann: Kattungarna- "Jättesöta kissar säger maken min som tittat på fotona nu, han hoppas de sköter sig och går på sin låda och så och busar och river ner för det skall en kisse göra det är fullt naturligt och normalt :-) det går över efter ett år ungefär.
 
Jag säger att han har så rätt så :-) våra Plus & Minus höll på att driva mig till galenskap när de var som värst studerade jag (tekniskt basår) och de rusade typ 24/7, de sysslorna gick inte bra ihop alls, och på nätterna satt de på sovrumsgolvet och höll polsk riksdag och babblade då lutade maken huvudet på sne och sa att det går över, vänta får du se :-) Fniss :-)"
__________

... och då jag kollade mobilen SMS från dig Eva-Katrine:

"Titta vad jag har målat, den är superstor och coolare i verkligheten (80X80)





Tummen upp, fortsätt så!

Ann: "Gillar E-K's 'udda' tavla :-)"

Ja, visst är den udda i dubbel bemärkelse!
__________

Så nu har klockan pinnat på strax är det dags att dra. Svinkallt ute... fick precis känna på Mats händer efter Charlierundan. Hu! 0 gradigt även idag trodde han.

Ann: "Samma slags morgon idag som senaste dagarna. Igår strålande sol och jag klippte ner i svärföräldrars rabatter, täckte med tallris och bar in stora pelargoner för vinterförvaring på verkstadsvinden.

Prognosen idag förtäljer om snöblandat regn eller byar av snö eller regn
under dagen.... uffa".


Ann: Molnsjok slukar solen... första flingorna nu.
__________

Gårdagens soppa:
"... Soppan enkel - kokta jordärtskockor, en potatis, vatten, salt, minibit av
purjolök, minivitlök och mixerstav med aningen mjölk. Topping med krutonger
och en dillolja (dill, olja, citronjuice, honung á lá Tina). Fantastiskt
gott var det.
__________

" Idag är det Internationella Livsmedelsdagen.

http://www.kunskapspriset.se/webpages/2009/kp_winners_ovrig.jsp

Jo, visst har jag läst ut boken, och visst fanns och finns alla känslor av äckel... att känna sig lurad som konsument vad man in facto själv stoppar i sig och som man dessutom själv dyrt betalat för... visst blir man mer medveten då man vet... men om man som jag ibland har svårt att orka med vardagen så finns inte orken fullt ut att söka och sovra... jag uppskattar verkligen dina råd och brasklappar. Borde finnas någon mer som tog sig an detta arbete till gemene man. Inrätta en sådan tjänst vet jag... kanske som projektanställning (kanske inom kommunen)?

http://www.gp.se/konsument/tester/1.224491-basta-skinkan-fran-goteborg

Surfade och hittade följande fråga till Europaparlamentet den 15 november
från Ioannis Gklavakis på adress http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+E-2006-4871+0+DOC+XML+V0//SV

"Angående: Firande av internationella livsmedelsdagen

Med anledning av den internationella livsmedelsdagen, som sedan 1980 har firats symboliskt den 16 oktober, dvs. den dag som FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation grundades 1945, kan vi inte låta bli att uppmärksamma att även om det finns gott om mat i våra dagar och inom EU, så är vår kosthållning mycket mer ohälsosam och skadligare än vad den tidigare varit under tider då välståndet var lägre och fattigdomen större på vår kontinent. Det är också uppenbart att de matvanor vi för närvarande tenderar att anamma oundvikligen leder till hjärt- och hjärnsjukdomar, fetma och diabetes. Medelhavsdieten, eller den grekiska dieten – som bekant med ett stort inslag av grönsaker, frukter, baljväxter och olivolja – främjar däremot bevisligen god hälsa och ett långt liv.

Vilken strategi tänker kommissionen med anledning av detta följa för att skydda sina medborgare och informera dem om hur viktig en balanserad diet är? Vilka åtgärder tänker den vidta för att främja anammandet av mer hälsosamma matvanor på lång sikt, t.ex. medelhavsdieten?"


__________

Vad gäller gårdagens gåta lyssna efter liksom skorrande ljudet som återkommer ett par gånger och bortse från hundskall på slutet. Tror att våra barn kan gissa för de har hört det förut. Jag ger er en lite chans till... innan jag avslöjar svaret.

OK. En gissning har jag fått in och jag kan säga på en gång oavsett vart i cyberspace jag nu ska rikta det ... kunde vatt, men det är inte Masse som somnat med fötterna i skurhinken i städrummet...? och Ann, det är inte heller någon hackspett som har flyttat inomhus. Fler gissningar? Ikväll avslöjas det rätta svaret!
__________

En vända inom Domus innan bussen gick hem kompletterade till dagens grillspett, potatisklyftor och hemgjord Tsasiki.
__________

En promenad med Charlie...

Passerade ett vackert hus... måste vara nymålat eftersom jag nu la märke till det på detta sätt. Men det har nog varit samma färg tidigare oxå. Såg iallafall så somrigt och soligt ut.



En vacker smidesgrind...



...Och en till



Hunnit med en tupplur inför kvällen...

Utvilad inför kvällens avsnitt av Idol på Jacksontema

Mmmm vad smarrigt grönsalladen ännu ej på plats på tallriken...

__________

... mer aktivt har det varit i Värnamo hör jag...

Ann 96 popnitar senare: Vi har popnitat furuplyfa och isolerande frigolit på det som var en vikbar duschdörr i källaren i eftermiddag, duschutrymmet skall bli kylig matkällare för potatis och dylikt tänkte vi.
 
Kul med popnitstången trots att jag inte hade styrka nog med min klena brutna axelarm ute i snickarboden hade vi.
 
Det har snöat i 2 minuter på förmiddagen, nu till eftermiddagen kom ett duggregn och vätte ner det mesta, inget vidare mysigt väder. Kvällen på er!"
 
Det ska vi ha!... Ha en go kväll själva !!! 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har Masse somnat med fötterna i skurhinken i städrummet...?

Anonym sa...

Hoppas att maten blev supergod :)

Jag ska äta chips och dip nu...haha!

åhh va gullig olivia är hon är väldigt fin min katt.

Nej nu måste jag äta lite sen blir det till att måla.

Kram