Bloggintresserade

torsdag 15 oktober 2009

Torsdag soppedag

... svinkall morgon, nere på nollan. Har precis kollat på termometern den svarta himlen med smal månskära i nedan och mängder av stjärnor...

Har nu intagit frukosten, men tänker allt krypa ner en liten stund till och gona i sängvärmen idag när jag kan. Inga planer för dagen mer än det gamla vanliga att stryka. Kanske tvätta en maskin, nog inget att satsa på att få torrt ute en dag som denna.

Om jag bestämmer mig för det klä om ett par lampskärmar.


Biblioteket, i natura alternativt internätet, (lämna tillbaka) och låna om en bok (om det går för sig).
__________

Tog så många steg under gårdagen att de blev 1 mil och 1 km och trots detta hade jag inte räknaren på på kvällsrundan :-)... så inte behöver jag tänka så mycket på steg idag mer än för Charlies skull.
__________

GISSA GÅTA



Lätt tänker kanske de flesta... lyssna efter liksom skorrande ljudet som återkommer ett par gånger, men betänk att ljudet kommer inifrån vårt städrum...
Det sista slamret och hundskallet tillhör inte gåtan!

OK. En gissning har jag fått in ...kunde vatt, men det är inte Masse som somnat med fötterna i skurhinken i städrummet...? och Ann, det är inte heller någon hackspett som har flyttat inomhus.

DET ÄR Mats som genom att forma munnen och tungan på ett speciellt sätt och märk väl drar IN luft åstadkommer detta ljud. Har ännu inte mött någon annan som klarar det. Alltså ett trick som brukar impa både på små och stora.
__________


Ann: "Same procedure :-) som igår, kall stjärnklar morgon.
 
Nämen vilka fina kattungar! Kattungar är mina favoriter, det finns inget som luktar så gott som en kattunge, liten, varm och rund och ullig i handen att snusa på.... är de bara sex veckor?... Jo tack, vi vet hur det är att ha två kattsyskon, de är snart 13 ½ år. Skulle ha en röd hane efter makens önskemål, lade ut efterlysning hos allt och alla och revisorn på jobbet visste att hennes brevbärare kände till en röd kattpojke på en av hans linjer, och dit åkte vi, där även kattpojkens röda syster fick oss att smälta och precis, de har haft varandra som sällskap under åren, särskilt lämpligt de första två då vi bodde i lägenhet inne i stan och de inte fick gå ut (så trafikerat område) själva. Världens finaste och goaste katter har vi!
 
Mycket på din blogg för mig denna morgon, kissemissar, tavlor och handarbeten, kreativt värre :-) Qul!"
 
Väntar varje dag på en lite kommentar från dig Cissi. Din blogg ligger i träda. Tänkte kanske... du har ju också stor erfarenhet av katter...
__________

Behov av en ny snapsvisa på lager?
http://vinvin.se/vvarticle/1.27867/skansk-avspisning-vinnare-i-snaps
__________

Ja på tips från dig Ann och efter att ha navigerat bland heta soppor fastnade jag för
Gulaschsoppa och till efterrätt hela ugnsäpplen med fudge och vaniljglass. Ja så klart måste jag cykla upp en vända till Konsum :-)

http://www.alltommat.se/matinspiration/inspiration/heta-soppor-1.27843





På sidan fastnade jag för din fina servis Christin ... Minns du?


Passade på att ta ett foto även på tillhörande kaffekanna och gräddkanna... socker skålen var på vift just idag så därför ej på fotot.


__________

Så, inom hemma har precis knatat en runda med lilla hunden. Ett hiskeligt oväsen inifrån en av sommarstugetomterna... höststädning pågick för fullt. Till hjälp att samla ihop löv och framför allt piggar hade de en sådan där blåsmaninck så man brukar se används utanför rese på måndagsmorgnar.

Jag gick och funderade på hur skönt att jag ändå hittade och bestämde mig för att ta på de där udda mockahandskarna; en svart vänsterhandske och en brun höger. Skulle tro att du tappat den ena E-K och jag den andra, men de var likadana sånär som på färgen. Shit the same tänkte jag!



Ylletröja under kappan, halsduk...Vilken tur för det bet minsann rejält i kinderna... OCH... Kan ni tänka er fick titta till både en och två gånger. Minsann var det inte några sådana där som du säger nålflingor Ann. Pyttesmå och stickande snöflingor!

Höst och föraning av vinter på en så pass kort stund.
__________

SMS från Eva-Katrine som minsann fått "blodad tand":
"... Jag har varit och köpt taveldukar .-) och tänkte måla en massa ikväll :-) ha ha. Stora dukar."

Mina tag, Oh vad känner igen mig, även om det lägger sig lite med åren... Lika bra att "smida medans järnet är varmt", eller hur?
__________

Med ytterkläderna och datorn fortfaranade på plingade mobilen:

Ann: "Mmm, fantastiskt!"



Ser helt klart varmt och gott ut en sådan här kulen dag. Kanske får vi be om receptet om den nu är så god? Själv ska jag nu upp och handla till dagens. Blir nog kallt att cykla :-) Fördelen är ju att glassen inte smälter!

Så har vi då njutit jättegod gulaschsoppa. Serverad på tallrikar från HÖGVAKTEN Mats farföräldrars servering. Den här soppan fick en 9:a av 10 av både mig och Mats.



En kvällspromenix, inte fullt så kyligt längre magisk himmel ikväll rödgulrosa liksom i skikt i väst trots mörk förövrigt. Nu ska det sitta fint med en kopp varmt kaffe med bakade äpplen och glass samt en stund framför tv:n.

Busenkel och god efterrätt. Helstekta urkärnade äpplen fyllda av vars två fudge (ca 25 min i 200 graders värme) serverat med vanilglass.

Inga kommentarer: