Bloggintresserade

tisdag 20 oktober 2009

Tisdag

... inget annat att tillägga just nu än att mörkret gapar härutanför. Men säkert kommer det att ljusna framöver och visa sig vad dagen kommer att bära i sitt sköte. Skönt att en del är förutsägbart och att det finns utrymme för överraskningar... det är det som ger liv åt tillvaron!

Ann: "Kolsvart än... Hoppas dagens väder blir lite bättre än gårdagen, igår var det bara för träligt, helt duggrått hela långa dagen..."


__________






Kan ju då avslöja att både i Kristianstad och i Åhus lyser solen idag från en klarblå himmel.






__________
 
Ann: ... Efter många tvättar och en disk igår körde jag rengöringsprogrammen på tvättmaskinen och diskmaskinen, behövligt, först sa jag tror jag i slutet av månaden, sen blev det början av månaden och denna gång dragit ut så på tiden, glömt köpa rengöring till disken, att det nog blir i mitten av månaden, så slipper jag glömma och undra mer om det var i början eller slutet, det finns ju bara ett i mitten liksom".

Ja varför göra det svårt för sig :-)
__________
 
"... Skulle fikat med flickorna från exjobbet igår em, men fick ringa återbud kring lunch. Det blev hemlagad blåbärssoppa istället och idag är jag bättre tror jag.
__________

Dagens strokedebatt tunt engagemang med stor tyngd!
och det är väl så det är att inte förrän man själv på någotvis är där vill man diskutera. Ändå som Ann säger så handlar det OM LIVET och HUR VI VILL LEVA LIVET!

Ann: "... Mina grå är nog inte vakna än, antingen tappade du mig kring stroke och dialog och tykna läkare eller... menade du att den drabbade själv skall forma hur träna hjärnan? I en kontinuerlig dialog med omgivningen".

Jo jag vet vad jag menade .... ska försöka förklara mig tydligare (?) Du verkar ha förstått mig rätt gott. För i stort att det är olika för alla... efterson skadan ser olika ut, uppför sig olika beroende på hur hjärnan fungerade tidigare, vilken stimulans den fått innan... det handlar ju om kompensation och då behöver man ju veta vad som ska kompenseras. Individen och anhöriga är oerhört viktiga där kommer dialogen in i bilden. Det sjukvården kan stå till tjänst med är det medicinska, tips på vägar hur andra har gjort i rehabilitering för att lyckas... det jag upplever att jag har fått är det akuta medicinska, men därefter har egentligen inget annat fungerat.

Ann: "Cirkel- Tyvärr tror jag inte det lättar... för du skrev om tempot efter stroke (rimlighet, krav, stimuli, bromsa) och jag ser detta som ett allomfattande och stort problem, även för dem o-drabbade. Vårt samhälle har ett tempo som inte håller, ens för o-drabbade, och samma tempo tror jag bidrar till att 'skapa' drabbade... titta på samhället, avhumaniserade enheter skall prestera (ofta ovidkommande vad) och i en rasande takt, finns ingen individualitet, ingen kreativitet, inga hinder, inga skador, inga sjukdomar inte ens valet finns att inte pressas in i den fyrkantiga enheten. Pessimisten i mig har talat :-)"
__________ 





 














Eva-Katrine:Va fint det ser ut att vara i Åhus idag....
Hoppas att dagen varit bra...
Tråkig dag idag tycker jag. Trist väder... och tråkigt bara...

Ja, så är det ju bara vissa dagar... men du imorgon får du försöka ta nya tag. Några fler tavlor? Vi börjar se fram emot att få hem dig... pratade med Anna-Karin tidigare hon kommer till helgen. Förresten fann du inget på Retro?

E-K: ... skickar en bra låt här... Mycket bra :=)"



All around me are familiar faces
without places, worn out faces
Bright and early for the daily races
Going nowhwrw, going nowhere.

Their tears are filling up their glasses
No expression, no expression
Hide my head I wanna drown my sorrow
No tomorrow, no tomorrow.

And I find it kind of funny, I find it kind of sad
The dreams in Which I´m dying are the best I´ve ever had
I find it hard to tell you, I find it hard to take
When people run in cirkles it´s a very very
Mad world, mad world

Children waiting for the day they feel good
Happy birthday, happy birthday
And I feel the way that every child should
Sit and listen, sit and listen.

Went to school and I was very nervous
No one knew me, no one knew me
Hello teatcher tell me, what´s my lesson?
Look right through me, look right through me.

And I find it kind of funny, I find it kind of sad
The dreams in which I´m dying are the bes I´ve ever had
I find it hard to tell you, I find it hard to take
when people run in cirkles it´s a very very
Mad world, mad world enlarging your world
Mad world

2 kommentarer:

Anonym sa...

Va fint det ser ut att vara i Åhus idag....

Hoppas att dagen varit bra...skickar en bra låt här... Mycket bra :=)

http://www.youtube.com/watch?v=4N3N1MlvVc4

Tråkig dag idag tycker jag. Trist väder....och tråkigt bara. :) haha..

Puss och kram eva

Anonym sa...

Jo det blev en kavaj på retro. En grå :) ska visa sen. en ny tavla har det blivit men måste köpa fler dukar och mer färg :)