Bloggintresserade

torsdag 8 oktober 2009

Torsdag

... ska bli en fin dag vädermässigt denna veckan lovade Mats innan han gav sig av. Det ser vi fram emot! Inte mer än +5 C på morgonen, men det ser ut som om solen är på väg.

Inte så mycket på programmet mer än det vanliga vad gäller Charlie, tvätta, vika, stryka, disk och så... kanske en liten vända till ortens tygaffär där det nu är total utförsäljning. Sen blir det den utlovade fisksoppan idag :)
__________

Så nu är mejlet klart Louise och jag har också skickat en del bilder på lille Charlie. Äntligen! Skämdes lite när jag såg att vi inte varit i kontakt sedan slutet av april.
__________

... Gå gärna in på Ugglebloggen och kolla in Typedrawing. Det gjorde jag, kul. Lyckades en bit men försökte spara ytterligare en textremsa "i samma bild" men fick inte det att fungera. Har heller inte riktigt förstått hur jag kan spara ner det jag har ritat. Det hade varit kul tycker jag.
__________

... Minsann ska jag även in i städrummet och röja idag. Har stört mig ett tag på röran så nu är det dags!
__________

Ann: "Månen hänger långt, långt uppe ovanför kontorsfönstret på en blå himmel idag, lite frostig gräsmatta har vi också.
__________
 
... Kom på vi betalat förutbokad tid på Bilprovningen jag måste ändra, gör det online :-)
__________
 
... Skall iväg en bit idag och hämta beställda dunkar med viltskydd till tallplantorna vi planterade i påsk, avsätta en helg väldigt snart att spraya toppskotten.
 
Ha bra hushållsdag :-)"

Förstår att man måste skydda sina träd allra helst så länge de är små. Hörde dessutom häromdagen av Naturkunskapsläraren att viltstammen växer till mycket just nu. En undran bara vad är det som får viltet att låta bli plantorna?

Ann: "Fårister men det finns många andra varianter av dofter som avskräcker viltet".

Ha ha tror jag läste ordet med fel betoning och misstolkade det. Antagligen en smak eller doft de inte gillar!
__________

En snabb uppdatering innan jag dyker. Det har varit en hektisk ledig dag. Klockan snart halv fyra. Snabb resumé; växlande sol behagligt ute...

... och ute har vi varit mest hela dagen, städrummet iordning direkt på morgonen, ett par tvättar har snurrat och kommit upp på torkvindan,
__________

... en lång runda till och utmed havet. Så fort mobilen är laddad dyker här upp bilder :-)...

Fick syn på en grann gröngöling på en av sommarstugetomterna. Men innan jag hann få upp mobilen och ladda så hade den flugit in i den här mittersta tallen och satt sig ungefär på mitten av stammen. Om ni tittar noga så kanske ni ser den. Jag gör det men jag har ju sett den i natura.



Vattnet kav lugnt och solen kämpade för att bryta fram genom molnen.
Rök från Danogips, garanterat vattenånga säger Mats som jobbat på fabriken i många år.



No need for glasses idag



Än så går det upp... ...



...sen går det ner



... förbi badhytterna.



... och Charlie i plurret...



På vägen hem träffade jag Karin en förälder till ett barn som gick på Kulltorpsskolan vid tiden för min stroke. Kände först inte igen henne, men hon kände igen mig inte minst för att hon hade varit där för att hämta då ambulansen hämtade. En trevlig människa och vi pratade en rätt bra stund tänk hon bodde bara en liten bit ifrån vårt och hade sett mig vid flera tillfällen och tänkt om jag var jag.

Det blev nästan två timmar i tygaffären för jag har köpt mycket tyg av Lotta butiksinnehavaren när barnen var små... vi har jämngamla barn och hade följdaktligen en massa att prata om.



... nu har jag förberett soppan som verkar bli jättesmarrig ännu ingen fisk och räkor i dessa ska bara i och puttra 5 minuter innan servering.



Nyttig fisksoppa med smakfull aioli
6 portioner

1 stor hackad gul lök
2 morötter
1 purjolök
1 röd paprika
Skär grönsakerna i stavar
Fräs i 1 tsk olivolja

1 tsk fiskbuljong
1 pkt saffran
2 buljongtärningar basilika & timjan
1burk krossade tomater
Sjud tills grönsakerna är al dente
Rör i
2 msk stark tacosås
2 dl fraishe (max 5 %)
Koka upp och tillsätt sen fisken låt koka 5 minuter
400 g fisk tex torsk, spätta

Räkor och en klick aioli vid serveringen.
200 g skalade räkor

Aioli
2 dl fraishe (max 5 %) 2 msk fettfri majonäs, 1 vitlöksklyfta, salt

Denna soppa fick av mig en 8 av Mats en 7 och Kalle passade, för fisk i denna form är inte hans förtjusning... trots tomatbas. Till efterrätt hade vi chokladpudding och vispgrädde. Det har vi inte haft sedan barnen var små. Nu var middagen räddad även för Kalles del

Eva-Katrine: "Gud vad maten ser god ut, verkligen...:) Hemma hos oss blev det Chili con carne, men jag smakade tyvärr inte så mycket.

Hoppas att du hittade en massa fint i tygaffären.

Du har fått fina foton på min lilla älskling, det ser väldigt kallt ut för honom att bada, men han älskar ju det :)"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fårister men det finns många andra varianter av dofter som avskräcker viltet.

Anonym sa...

Gud vad maten ser god ut, verkligen...:) Hemma hos oss blev det Chili con carne, men jag smakade tyvärr inte så mycket.

Hoppas att du hittade en massa fint i tygaffären.

Du har fått fina foton på min lilla älskling, det ser väldigt kallt ut för honom att bada, men han älskar ju det :)

Ha en mysig kväll! Kram

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=q5II38C5LRQ

Har vi en bättre låtskrivare genom våra tider? Förstår inte hur man kan skriva så vackert. Synd att han inte ville leva, verkligen sorgligt. Ted Gärestad är bäst fortfarande :)

Älskar denna låten!