Bloggintresserade

tisdag 13 oktober 2009

Tisdag och brödmaskiner

Godmorgon inte ett dugg ljusare. Blott +2 C ute. The same "presediar" as every day.

C4 gymnasiet here I come... Få se vad dagens lektion i naturkunskap bär i sitt sköte. Även om det inte är därför jag är där så är det en oerhörd förmån att själv också få friska upp tidigare stoff. Det får jag på köpet så att säga...

Framme på jobb lite mer än en halv timme tills jag börjar. Mjukstart vid bloggen :)
__________

Mor: "Det känns genomträngande kallt idag. Det var månsken och
stjärnklart
när jag hämtade in tidningen i morse. Nu skiner solen och vi har precis druckit förmiddagskaffet.

Jag har inte bestämt mig för vad jag vill göra idag. Så skönt att inte vara tvungen till något!!!
__________

A: "Än har gryningen inte anlänt. Vet du, igår hade jag så ont i min brutna axel, som vid väderbyte till snö sa jag till maken, och minsann när han gick till soptunnan imorse snöade det.... mini-minimalt men dock snöflingor, brrr. Nordanvinden".





A: "... snöfotot i mobilen inte härifrån, vi har solsken, barmark det var svägerskan på höglandets utsikt imorse"

Haha... tänkte nog att det var stora "miniflingor"

Om man skulle ha lust att sjunga jag vet inte om man skulle välja texten En morgon när jag vakna är hela världen vit, eller byta ut färgen mot blå. Men jag antar att det handlar mer om inställningar än "in natura".

Berättade i alla fall för en arbetskamrat om dina känningar, och vi kunde bara konstatera att kroppen då är märklig för vi fungerar båda likadant.

Vilka kontraster så här såg vädret ut i Åhus då jag stigit av bussen... och hemma på vår gata :-)


Oktoberbjörklöv i närbild:



Eva-Katrine: "Vilka fina höstbilder ... :) snart kommer jag hem och då hoppas jag på höst. Sjukt att det börjat snöa idag lite överallt. Det hade visst snöat här också men inte stannat kvar, det är lite för tidigt för snö tycker jag :)

Men jag längtar :)"

Ska bli häligt att få hem dig lilla loppan. Tror nog att vi är lediga både pappa och jag då :-)
__________

"... Vill du hjälpa mig lösa gåtan med stort G... tänker att du är den perfekta lösningen då du inte är en byxtjej :-) Var gör man av stegräknaren när man har klänning..... den blev överhoppad i söndags då jag dagen till ära hade klänning och kalasbyxor... och lite glömd tidigare i veckan blev den tyvärr... men har i ärlighetens namn inte gått nåt vidare tycker jag. Men, utan byxlinning och utan skärp var har man stegräknaren då... :-? "

Ja du, där fick jag då allt tänka till... för räknaren ska ju på vill ju inte missa ett endaste steg så den ligger redo bredvid sängen på fyndet i teak och string från Lions ;) . Räknaren sätter jag fast i kalasbyxans linning ibland i trosans och förankrar säkerhetslinan i kalasbyxorna :)... men vet du just idag måste jag ha varit förvirrad för idag är jag ledig från räknaren. Tur att jag inte har min mesta gångardag just idag. KALASBYXOR... vilket festligt ord i stället för opersonligt strumpbyxor... med dem blir livet en fest... ofta brukar jag ha moderna pantalonger eller som man kallar dem leggings med eller utan fot. Kärt barn har många namn men kalasbyxor, det är bäst!
__________

"... Hade sorg igår. Min bakmaskin från det glada 80-talet har hängt med mig under minst tjugo år som en trogen trotjänare... men så har packningen till knådvingen börjat fallera och ny finns inte kvar i sortimentet som bara hålls omkring tio år säger Kenwood...



... varför jag nappade på realisationen av en Melissa på Netto då den apparaten också har det för mig viktiga programmet som bara knådar och jäser, då jag ofta bakar ut i en ställbar brödform eller som frallor och gräddar i ugnen och invigde den nya igår kväll. Den nya funkade kanon, men ack vad svårt jag har att skiljas från min gamle vän.... ;-)


Nu gryr dagen!!"

Gillade designen på din nya :-) Hoppas att du vänjer dig vid den med även om jag har svårt att tänka att den kommer att tjäna dig lika troget som din Kenwood.


Det påminner mig om vår Philips matberedare som vi köpte jag tror -79... vilken nytta och glädje jag har haft av den... otaliga bröd och bulldegar, sockerkakor, köttbullar och annat. Allt bröd bakade vi själva på den tiden. Ska förresten leta fram vårt favoritrecept sedan. Lite smått som har nu pajat, men läs bara smått och med varsamma händer hänger den med fortfarande till mindre satser :-)... om inte jag räknar fel och det tror jag inte för vi var nyinflyttade på Lyckebacke då "30-års jubileum i år!" Det om något är väl värt att fira!

BONDBRÖD



Klicka på bilden för förstoring. Då kan man läsa receptet och precis så ser min matberedare ut :-)
__________



Idag vankades det laxkotlett, potais, kokta grönsaker och Hollandaisesås.
__________

Hallo Maria då var det klart att vi ska på Cabaret föreställning i Hässleholm KUL! Antagligen sökte du oss då vi var ute på kvällspromenaden med Charlie. Kallt och förhueligt ute. Tänk det var ju bara ett par veckor sedan som Mats sa som det fortfarande var ljust och skönt på kvällsturen... "Nisse har precis satt en brasa i spisen så här har vi det varmt i alla fall inomhus". Låter mysigt! Absolut vi hörs och ses!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka fina höstbilder på evavägen :) snart kommer jag hem och då hoppas jag på höst. Sjukt att det börjat snöa idag lite överallt. Det hade visst snöat här också men inte stannat kvar, det är lite för tidigt för snö tycker jag :)

Men jag längtar :)

Hoppas att familjen perssons dag på evavägen är underbar:) Kram minstingen persson

Jeanette... sa...

Helt klart ska jag testa det med min brödbak maskin. Jäsa och knåda. Det är ju knådandet min nacke inte vill vara med om! Tack såå hjärligt för tippset!! Har du något bröd du har som favorit som du gör så med? Lite olika recept?

Kram Jeanette