Bloggintresserade

måndag 19 oktober 2009

Måndag

... "ja det är måndag morgon ... mitt huvud käääns så tungt" (Povel)... Idag svårt att stiga upp men det gick. "Var är filen syster" slut och idag havregrynsgröt som stand in... inte fel!

En mild morgon termometern visar på 7 C... och så är det väl älgjakt någon vecka till sa Mats och samåkaren innan jag lämnade bilen.

Klockan har nu hunnit bli halv åtta och jag sitter nu framför datorn på jobbet. Ännu en halv timme innan jobbet börjar. Passar också på att byta luft i lokalen. Mötte lokalvårdaren i dörren hon var redan klar med dagens arbete hos oss. Skönt att börja städa innan någon "sprang ivägen" som hon sa, och så kan det ju säkert vara.
__________

Ann: "Kolsvart morgon.
 
Igår efter frukost var vi nere vid sjön, tog upp båtmotorn och jösses så vackert det var.... vindstilla, spegelblankt, soligt och alla höstfärgerna runt sjön och två andfåglar som dök efter föda.... tror att det kan ha varit storskrakor för de var så smärta och gracila och lite längre hals och smalare huvud med 'uppnosig' näbb, vi kunde inte se färger i solen och blänket mer än deras svarta siluetter".

Låter absolut just som det skulle röra sig om storskrakor, ska se om jag har mitt fina foto kvar i datorn från då jag såg en och fick den artbestämd här i Kristianstads kanal.
__________
 
Ann: "... På eftermiddagen lite ovanligt nöje, den lokala hembygdsföreningen sjuttioårsjubilerade och firade i församlingshemmet med start kl 15, det var tal av regional förbundsordförande, visor av lokal grupp, landgång med dricka, allsång med regional kändis, lotter och vinstutdelning, kaffe med tårta och fler visor. Vi bröt upp i förtid och var inte hemma förrän omkring halv åtta :-)"

Hörs så kul, och det påminner mig om då vi bodde ute på Lyckebacke och just dessa trevliga lokala sammankomster hemma hos varandra i stugorna. Bla hade vi en vattenförening. Ett gammalt pumphus med rör som behövde rengöras emellanåt... min Mats är ju kanske som bekant tunn än idag och jag minns att detta faktum var välkommet då för att komma bra åt i krokarna ;)... Nackdelen att vi emellanåt hade rätt rostigt vatten... Fördelar var att vi hade fri tillgång på vatten...
__________






Inom Kristianstads bokhandel innan jag tog bussen hem...










 
Ann: "Bolte Taylor är nog fängslande, med yrket och dess kunskap och med det ovanliga som egna erfarenheten ger....

... och skrämmande tror jag, för alla o-drabbade, som ordet cancer var, farligt och negativt laddat och undviks överallt av alla till attityden börjar ändras och vetandet sprids.

Vill inte stressa å pressa dig men har tänkt att ditt skrivprojekt blir del i ändring av allmän attityd, och nu fängslande på samma sätt som Bolte Taylor, nu med pedagogiken och erfarenheten som bindemedel och hellre som för att trollbinda till intresse :-)"

Ja, lite så känner jag också, jag vill slutföra... det känns viktigt och angeläget på många sätt men det är som du säger det är orken som felar... att ta tag i projektet igen... lägga till-dra ifrån helt enkelt sovra bland befintligt material... få struktur på det hela... men främst att komma igång!

Angeläget ja... och på något vis skulle det kunna jämföras med debatten om hälsosam och nyttig kost! För det handlar i båda fall om livet, kunskap och förståelse...

Tacksam för din fråga och ditt engagemang Ann:

Ego skrev: ...och att jag får respons. Som ni förstår är detta något av en hjärtefråga. Kanske kan man se fram emot en fråga och som jag sen ska försöka besvara från min insida...  
Ann: "... Jag tänker att vården ock behöver attitydförändring, vård är inte enbart 'fysisk' som exvis rehab att träna upp en arm efter stroke, det man ser... utan att se och använda och träna det man inte ser, skulle då vara hjärnan med alla dess aktiviteter men jag frågar dig Pinglon, hur skall man träna den?

... ber att få återkomma...

... du sätter fingret på något mycket angeläget! Där just dialogen är nödvändig med individer och deras upplevelser. BEMÖTANDET är A och O då håller det inte som en läkare på vårdcentralen för många år sedan mötte mig "Är det du elller jag som är läkare? !" För inte ens sjukvården har svaren och lösningarna som de ofta vill ge sken av att sitta inne med kompetensen och i det vara allsmäktig. Då vill man inte ha några tips, funderingar eller ifrågasättanden.

Fortsättning och vidareutveckling på söndagens inlägg
__________

Tack för mailet Louise! Kul att höra hur ni har det och hur mamma Alice och syster Ebba njuter av friheten i ert nyinköpta hus. Att rasa runt på tusentals kvadratmeters tomt måste vara drömmen för denna ras.

"Alla valparna har blivit superbra,glada,spralliga,snälla, helt underbara helt enkelt. Men jag förstår ditt problem lite med charlie att han är väldigt aktiv.
Det är nästan alla valparna.

Jag har tänkt lite på tips åt er och det jag tycker, det är att ge honom olika utmaningar. Göm godis på olika ställen så han får använda nosen mycket det brukar de bli trötta av.

Sedan tycker jag att ni ska gå kurser med honom så han får både jobba fysiskt och psykiskt. Tyvärr är han för liten för Agility just nu men när han blir lite äldre så rekommenderar jag det varmt. Agility är så bra för där får de ju använda allt, plus att de blir så lydiga hemma sedan också :)

Vi ska nu börja på fortsättningskurs på valpkursen vi gick så det ska bli superroligt och Ebba är så himla nyfiken och uppmärksam så det passar henne perfekt.

Det finns ju även leksaker som de måste trycka på knappar och sådant så kommer det ut godis de är bra men dyra... men det kan det ju kanske vara värt.
Det funkar bra med toarullar också ::) Lär han kanske lite tricks och sådant. Det är bra för dem att gå på olika platser och inte samma ställen hela tiden för då får de också jobba lite extra.

Man får helt enkelt jobba med dem och prova sig fram men det vet ni ju nog... De är ju en krävande och sprallig ras".

Ser fram emot att få se er alla fyra Louise i Paradiset. Då kan vi väl få ta med er till Skjutfältet och vår oas där (man kan ju bara hoppas på att det inte är skjutövning just då).
__________

Nu hemma och redo för en promenix måhända neråt havet till... och ännu en promenad blev det på kvällen på "tre man hand" Mats, Charlie och så jag.
__________

... förresten tog jag ett foto på kakeln som vi inhandlade till gästoa häromdagen.


Färgen är ljusgrå (den ljusgråa nu till halva priset så vi bestämde oss för att ha övre halvan på väggen ljus) och så kommer nedre halvan och golvet att vara mörkgrått.
__________

Livet i Fagervik... vad töntig advokaten är!

Inga kommentarer: