Bloggintresserade

torsdag 22 oktober 2009

Torsdag

Tidig och svart morgon. Frukosten och kaffet nere. Så nu blev man svart inuti också. Bladat BLADET, fann då ett recept på soppa som oxå så god ut... nu blev jag då villrådig... Ska ta en funderare om vi sparar linssoppan och pannkakorna till nästa vecka...hmmm. Kanske en annan efterrätt oxå. I så fall spisar vi ju inte samma slag idag Ann! Återkommer i ärendet.

Ovanligt trött idag så som det känns just nu så blir det minsann bingen en stund till i sällskap med Taylor så jag avancerar en bit till. Boken är nu full av små blyertsmarkeringar på sådant jag har instämt i eller upplevt annorlunda. Detta ska jag sedan återkomma till och fundera vidare över... så brukar jag läsa böcker.





Klart att vi ska ta oss tid att ner och göra spår i sanden idag med...





Ann: "Tiden när man är uppe innan ljuset är kommen, känns ovant från sommarljus och värme trots allt, blivit så himla mörkt sista tiden.... då kommer min optimistiska make fram och säger "att det är inte mer än två månader till det vänder, tänk som till augusti härifrån" :-) Så go han é!"

Ja visst är det härligt det är ju det som behövs... att vi är ett stöd för varandra i mörka stunder! En del verkar klara mörkret bättre än andra och ha lättare att peppa sig själva. Det är en egenskap som är guld värd att få syn på ljusglimtarna och t.o.m. att sprida dem till andra!
__________
 
Ah, inspirerad av tidningens soppa, den delar du med dig av till oss hoppas nyfikna jag :-)"

Den ser lika enkel ut att tillaga, som att den ser god ut.

Hemlagad soppa i kopp

I litet blomkålshuvud
i bit broccoli
Kokas och passeras

1 l mjölk
2 tärningar grönsaksbuljong
3-4 kvistar persilja
Kokas mjukt, blanda i passerade grönsaker

krydda med salt och peppar sjud

Att servera till; ruccolasallad och stekt kryddig korv

__________
 
Ann: "... Igår em lite ovanlig, inte så lite heller för den delen, satte på tv:n efter mat och plock

... och en gammal svartvit film från 1946 hade precis börjat, jag blev fast (sprang lite emellan soffa och kök mellan jäsningar och kastrullputter) och det var en lååååååångfilm, slut kl 16 :-) Kändes sentimentalt, man såg mer svartvita förr, typ som ungdom och barn, riktigt kul nostalgikänsla :-) Vilken film? 'Great Expectations' tror det var 4Film.



Efter roman av Charles Dickens??? Isåfall 1800-tal eller? Kan du inte berätta något mera? Kanske skulle vara något för dig också Eva-Katrine? Är det filmer som går att se igen?... Säger den som inte är så hemma på dagens tv, utan som menar att en del var enklare förr med 1-2 kanaler och svart och vita filmer hi hi...

Ann: "Sorry, det var visst SVT1 som visade filmen som matiné igår. Yes, Dickens klassiker :-)uppförd som film och teater i minst 250 versioner världen över läste jag".

Ja, där var man ju chanslös eftersom jag satt i möte då. Men det ska ju absolut ha sina fördelar att vara "arbetsbefriad". Mats hade nog inte upptäckt det för han donades i trädgården.
__________

Med radion som sällskap; En vända i tvättstugan... , sorterat ut stryktvätten och förberett samt rullat en hel del strumpor. Så nu har Mats och jag ett snurrskåp för just våra strumpor och underkläder i tvättstugan för Kalle blev tvungen att kassera det i fömån för Eva-Katrines skrivhörna. Kan nog bli rätt praktiskt för vår del. Plockat ur och i diskmaskinen och klockan har hunnit bli halv 10. Nu ska kaffehurran minsann och i väntan på att kaffet blir klart styker jag ett par plagg. Min tanke är att ta mig igenom högen som inte är alltför stor endast 4 skjortor, två t-skirtar, en blus och en klänning. Ska försöka att aldrig halka efter det är så erbarmligt tråkigt!
__________

SUNT FÖRNUFT: Jag har inte uppfattat Hemlige Kocken och Äkta Vara som bannlysning av alla e-nr, har du? En del är nödvändiga andra önskvärda men merparten onödiga och kanske farliga. Sunt förnuft och logik räcker långt :-)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/karinahlborg/article5996627.ab

Nej, det kan jag inte säga att jag har. Han nämner ju faktiskt nyttigheten och sådant som är oskaligt men visst är det så att om man inte sätter sig in i det mer så blir det ju det skadliga man hör. Snarare är det väl så att valet inte är vårt när vi bara serveras något som vi inte vet om och därför inte har chans att välja bort. Egentligen borde det ju inte ens vara så att vi skulle behöva ifrågasätta det vi sätter i oss och dyrt har betalat för... men det är ju tyvärr så med det mesta det krävs så mycket kraft och ork till sådant som jag tycker borde vara självklart och självgående så man kan bli trött och håglös för mindre!
__________

En promenad med Charlie som inte riktigt verkar i form idag han kräktes ett par gånger innan vi gick ut... så havet får vänta till fram på dagen...

Nyss hemkommen från cykeltur till Konsum. Kinderna och öronen kalla, men ändå +8 C alltså inte alltför kallt.

Med bl.a soppingredienserna nedpackade i cykelkorgen och en kass på styret vinglade jag hemmåt. Vilka verkar vara hemma en sådan här dag? Att dömma efter vad man ser; mammor med sina barn i vagn och gamlingar med och utan rullatorer, någon troligen arbetslös och så jag förstås som får representera sjukskrivna.
__________

... Fick plötsligt en sång i huvudet med Lisa Nilsson. Ja egentligen handlar den om rissel rassel från smycken men i mitt huvud förvandlades texten i stil med tissel prassel i löven

... och då jag närmade mig resterna av Folkets park hoppade jag av min lämpligt oranga cykel av grov och stabil modell. Den fick jag för några år sedan av Mats för att inte vara så låst hemma. Fick ju efter stroken återlära mycket bla cykla.


Målad Grafitti på planket och innanför planket numera tillhåll för skatare.

Så underbara färger. Vart och ett i detta fallet lönnlöv både likt och olikt de andra. Jag går och funderar på detta faktum...


... och inser återigen hur allt liv är sammanfogat i naturen. Sedan spelar det ingen större roll om det rör sig människor eller någon annan art.


Ibland och inte alltför sällan är det t.o.m så att vi är som vackrast då vi dör... kanske t.o.m i full blom som med grannens rosor... tänker på Irene och på hur du har det hennes älskade pojk...



Idag har jag tagit mig tid att se på, lyssna, lukta, känna, ta på hösten konkret men också reflekterat och förundrats över livet!

Ja, Maria du förstår vad jag pratar om. Mer eller mindre flyktigt berörde vi ämnet i eftermiddag. Det där som är så viktigt för oss att kunna stanna upp och tänka till, få bitar på plats. Det som jag antar att du syftade på Ann; att den tiden inte ges till någon i detta uppschåsade samhälle. Tid att kunna resonera med sin inre röst och sedan utbyta tankar med varandra för att inte fastna i sitt eget...
__________

Ämnar nu vila mig en stund sedan tänker jag läsa artikeln om hemlige kocken, koka soppa samt klippa till och påbörja muddar...



Serverad med sk. "torparbröd" från konsumbagaren... låter ju rejält men jag vet inte om torparna hade bröd bakat på så fint mjöl... Så god soppa och enkel att tillaga. Det receptet tänker då jag spara!
__________




Ingela: Särskilt den här gillade jag!



Ha nu så kul på bian med Emelie lilloppan!!! Kanske ses vi redan i helgen!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Sorry, det var visst SVT1 som visade filmen som matiné igår. Yes, Dickens klassiker :-)uppförd som film och teater i minst 250 versioner världen över läste jag.

Ann

Anonym sa...

vilka färger det är ute. Här är det bara bilar, höghus och cement. Inga träd. Längtar efter natur :)

Ha en underbar låt till dig. Så himla bra. Jag älskar sångarens röst. Är helt galen i honom. James morrison heter han- låten broken strings.

http://www.youtube.com/watch?v=aluwpslpygQ&feature=fvst

Mys eftermiddag med bra musik och ett glas rödvin, sen ska jag göra mig skit snygg och gå på filmpremiär med emelie. 500 days of summer heter den, har fått superbra betyg. Gött att få gå gratis på bio :) haha.

Hoppas att soppan smakar, gissar att den blir underbart god, med en knäckemacka till. Äter knäckebröd varje dag nu :)Puss

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=fzYfjUQAAWk&NR=1

en låt till....han smeker med sin röst. Låter kanske konstigt men jag har ju blivit konstnär på senare dagar ;) haha

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=mTjPSACyzSQ&feature=related

Haha okej en till får du...njut.

Ingela sa...

Detta är inte sant. Då jag kom hem från höstturen idag så tänkte jag först leta upp Lisa Nilsson men hon fanns inte med den låten,

... då tänkte jag som second alternativ; jag tar Van Morrison han har gjort en som heter Autumn leaves som är underbar, men...samtliga av hans låtar var låsta...

... då såg jag att det fanns en James Morrison, tänkte kanske att det är samme man. Dock inte men jag var så nära att lägga in honom på bloggen istället... för det lät verkligen bra! Alltså kan man fatta synd jag inte gjorde det så du sett!!! Tänker lägga in dina låtar nu!
Kram mamma