Bloggintresserade

onsdag 21 oktober 2009

Onsdagen

är här... Mats har "arbetslös" dag och jag min långa. Skulle tro att han har en rätt lång lista han med på vad som ska göras... men på hemmaplan.



Dagens fullpoängare inträffade då jag kom upp från badet. Tyvärr var minnet fullt i mobilen så jag lyckades inte riktigt fånga ögonblicket. Tror också att bilderna blev suddiga när de väl blev. Men ... även Charlie är ju väldigt lättlärd med det han tycker är förenat med lust.

Idag så satt han som Olivia brukar vid kylen direkt på morgonen och väntade på burkmat t.o.m innan syrran. Det händer ibland att även Charlie får sig ett smakprov och han älskar den maten (eller bara tanken att inte vara åsidosatt)...

Ann: "Är det goa Livan som syns runt hörnet på kylen tro :-) ?"

Jeman visst är det det, försökte få med även henne på bild men det blev för oroligt


__________

Ann: "Mörkt än så länge, men klart. Igår disgrått mest hela dagen, solen försökte men orkade inte fram, och frampå eftermiddagen växte dimman sig tjock, så tjock att vi inte såg vägen precis utanför...
__________
 
Du, jag tänkte på det här med stroke, aneurysm.... bara i min lilla omkrets finns tre kvinnor och en man drabbade, alla unga! Mannen född -58, kvinnorna -57 och -67 samt du.... lite väl vanligt när man tänker så, otäckt värre...  om jag... skall ta in sånt som varit så skall min morfar (ett par år innan han gick bort vid 90 års-ålder 1998) läggas till min omkrets.
---
Ann:... Hur är det i din omkrets, och de som följer din blogg tro?

Ja, det undrar jag med. Kanske skulle man våga be om och hoppas på någon form av kommentar????????????

Lite klurig fråga att svara på eftersom jag har träffat en del bl.a. inom sjukvården. Men nu svarar jag utifrån närmsta krets; två yngre kvinnor (utöver ego så klart, varav jag vet att den ena är tillbaka i förvärvsarbete på 100%), en kvinna i övre medelålder, en äldre man samt, en äldre kvinna (min farmor som fick upprepade proppar och blödningar i hjärnan)

Man ser ju redan nu ett mönster; att det företrädes är kvinnor som drabbas.
__________

Det börjar sakta ljusna ute, rosalila skimmer vid sjöns horisontlinje. Redan är lampor med timer ur fas här och var, det var ju ljust barfotaväder alldeles nyss..., men väntar ställa om utebelysning till efter söndag då vi återgått till vintertid. Brrr".

Frukosten nu både fram och avdukad. Även i Åhus har det nu hunnit ljusna, färgade löv singlar ner från buskarna i takt med vindpustar som kommer och går. Känns vemodigt, men egentligen är det rätt vackert! Det svåra är att vintern är så lång tycker jag! Det värmande täcket blir allt tätare. Vilket får mig att fundera över hur vi ska göra i år... ska vi gå fram med räfsan eller spara det tills våren?
__________
 
Ann: "... Lillördag på dig!"

Ja visst är det, för vet du det finns egentligen inget skönare än just "typ fredag" i väntan på... Vi diskuterade det senast igår då det gällde Mats.

Tänk om vi hade bott lite närmre varandra då hade vi kunnat träffas och dela vardagen med varandra då och då lite mer konkret...
__________

 Denna är SÅ god och len liksom, en outstanding favorit som också svägerskan och svågern föll för
 
Linssoppa
Ingredienser
Beräknat för 6 portioner
1 purjolök
2   morötter
1   vitlöksklyfta
2 msk  olivolja
1 msk  tomatpuré
2 tsk  chilipulver
4 dl  torkade röda linser, sköljda
1   tetra krossade tomater gärna med chili (ca 400 g)
1,5 liter  ca, vatten
3   höns- eller grönsaksbuljongtärningar
 


Gör så här:


1. Strimla purjolöken, tärna morötterna och fräs alltsammans i olivolja tillsammans med pressad vitlök. Fräs tills löken är mjuk.

2. Tillsätt tomatpuré och chilipulver och fräs en ½ minut. Tillsätt linserna, tomaterna, 1 1/4 liter vatten och buljongtärningar. Sjud under lock ca 20 min tills linserna är mjuka och börjar mosa sig. Späd med mer vatten om det behövs.

3. Smaka av om det eventuellt behövs salt. Servera med en klick yoghurt och eventuellt slantar av stekt kryddig korv t ex chorizo.

Om du inte gillar starka saker kan du ta vanliga krossade tomater.

Tack! Den soppan får det bli imorgon då blir det en liten cykeltur till Konsum för att göra ytterst små kompletteringar. Till efterrätt vankas pannkakor.

Möjligen dyker jag inom Bibblan blev rekommenderad, av Lotta på jobbet, en lika fängslande bok som skrämmande... den heter Silverfisken. Blev helt klart nyfiken på den, har nu kommit till mitten i Taylors.
På sidan http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100112127 läser man att Silverfisken är en lyrisk monolog om att överleva i en miljö, det egna hemmet, där det som borde vara ens trygghet är ens värsta fiende. Med ett halsbrytande och lika delar rått som komiskt språk fångar Rapp Johansson det lilla barnets skakande upplevelser av en obegriplig värld. Fortsättningen heter Till skulderbladen blivit vingar
__________



"Puss min lilla mamma!"


Tack A-K för MMSet sånt värmer!!!!







Hemma strax före sex. Ringde från Rese innan bussen kom och frågade Mats var han var och det visade sig att han skämde bort mig åter... hämtad med personlig taxi idag med, vilken lyx! Nu e´ de´ då lillfredag!

Kotletterna fräser på spisen så snart har magen fått sitt. Visst var det gott. Serverat med frästa champignoner, mjöliga potatis och brunsås... Härligt! Kall promenad i den stjärnklara kvällen. Blev i stort inte mer än den där danska serien sen stupade vi i säng.
__________

Eva-Katrine: "Kanske kan komma hem till onsdag ändå om jag kan byta min biljett på något vis. Blev av med jobbet idag, surt men de fick inte ekonomin på cafét att gå runt. Så nu söker jag jobb som en galning. Fattiga eva...haha nej då....Men det är tråkigt att inte ha ett jobb, en inkomst. Men nu ska jag skaffa mig ett bättre och säkrare jobb".

Ja, trist med ditt jobb, men ingen bra arbetsmiljö om man ska vara ärlig, hårda golv etc. så du får ont i kröppa. Hoppas att du snart får tag på något annat. Men du behöver nu först och främst ta hand om dig själv och kan du ordna så att akuttiden du fick på onsdag så vore det ju optimalt!

Så imorgon är jag också ledig. Har också lillfredag :) haha"

Ja jag vet inte om det är på pass att säga Grattis?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur smakade kotletterna, hade han lagat bra? Klart han hade alltid.

Va söta mina små tussar är...:)

Kanske kan komma hem till onsdag ändå om jag kan byta min biljett på något vis. Blev av med jobbet idag, surt men de fick inte ekonomin på cafét att gå runt. Så nu söker jag jobb som en galning. Fattiga eva...haha nej då....Men det är tråkigt att inte ha ett jobb, en inkomst. Men nu ska jag skaffa mig ett bättre och säkrare jobb.

Så imorgon är jag också ledig. Har också lillfredag :) haha

Sov gott! Puss och kram