Bloggintresserade

lördag 3 oktober 2009

Kylslagen lördag och körslaget

Godmorgon och sen som ni ser. Ja lite sovmorgon blev det allt idag. Öppnade direkt groventrédörren, gluttade ut och såg ett pölvått trädäck ... och det regnade fortsatt. Däremot kändes det inte alltför kallt men det måste ha varit en villfarelse för termometern ute visar på 5 C. Ett varmt bad Yes!

Mats är uppe och köper ett lösnummer av tidningen. Ingen återprenumeration än har det blivit men det lutar allt åt det hållet, för man känner sig smått handikappad utan tidning. Synd att inte Arbetet har funnits pålänge. Den prenumererade vi alltid på förr och den kom alla dagar i veckan. Så innehållsrik och värd varenda krona!!! Till helgen olika matnyttiga delar som Kultur, Natur, trädgård och massor att läsa.

Ann: "Himlavalvet var absolut helt rosa när jag tittade ut genom yrvakna glipor imorse, vansinnigt vackert, men hann att ändra sig på den stunden det tog att få fram kameramobilen.

Väntar på "Körslaget" har precis avnjutit en gormetmiddag kycklingsmåbitar stekta tillsammans med gul och grön paprika, rödlök kokt ris till och currysås. Mmm.



... Nu ser vi mest ett blågrått täckande himlavalv med +2.8C och lufttrycket sjunker och trädgrenarna börjar röra på sig i vinden som vaknat. Hoppas att prognosens busväder är milt och i förskott är man tacksam för jordkabel så vi med stor chans får behålla strömmen oaktat stormar. Får inte glömma ta in min glasade ljuslykta från trappen ute, så den inte förfars ihelgen".

Fler än jag som älskar dina metaforer och vackra naturskildringar?

__________
 
"... Såg du mina steg igår kväll i mms:et :-) Minsann har jag knatat på denna veckan, trots att jag missade nästan halva tisdagen eftersom jag bytte byxor och glömde räknaren kvar i de jag lade av, fniss".

Jo du, det noterade jag allt. Tycker själv också att det blir en sporre till att röra sig. Man kollar emellanåt och tänker att man kanske varit alltför slö och kanske bör gå några extra steg. På kuppen kanske det gör på sig på vågen men det är svårt med de där kilona som satt sig där man helst inte vill se dem. Vilket jag tänker bekräftar för mig att det till viss del beror på att kroppen med åren också ändrar sig. Den här veckan har jag också slagit rekord. Massor av steg. Vet du jag brukar avläsa min räknare på kvällen, anteckna och nollställa så riskerar man inte att bli av med stegen men om jag räknar ihop stegen när det är två dagar kvar så blir det 53 243 så det måste ha blivit rätt mycket promenader även på jobbet. Jag får ju använda apostlahästarna då jag ska ta mig till andra gyskolor.

 


Vilken lyx! Egna druvor! Wow, kan man få se vad burgunderdruvor är kanske.



Men du ser de flesta druvorna är nu avplockade så det är inte så mycket kvar att visa.

Ann: "... Apropos druvor vi festade till det igår kväll,...


... jag serverade den där fräscha kräftstjärt- och mangopajen med eiswein i kristallglas, en hel 375ml pava drack vi upp, ha ha ha. Det blev alltså ett glas var. Gott var det.
__________
 
Hoppas ni fått undan lösa saker i trädgården, jag tittade på ert väder också och det blir usligt idag med vindar, men etter värre imorgon tycks det. Lördag på dig!".

Jag har planerat plocka in pelargoniorna och ställa i uterummet i brist på bättre vinterförvaring. På det viset kan vi njuta av blomprakt ett tag till. Dessa är ju nyinköpta för säsongen, de förra så praktfulla och livskraftiga av åren... men tyligen inte tillräckligt för att klara av det allra senaste vårmötet med kung Bore. 
__________

Vad händer annars idag? Skulle tro att det blir lättare att svara på när vi blickar i backspegeln. Eventuellt ska vi fixa en skrivbordslampa till arbetsrummet. Börjar bli mer och mer behov med ordentligt ljus på morgnar och kvällar.
__________

UPPLAGD FÖR EN GISSNINGSLEK IDAG?


Vilket är slottet som jag har beskrivit under året?

Kolla gärna tillbaka på gamla inlägg...
Visst man kan fuska på enklare sätt om man vill... men vem vill det? 
__________

Så nu har vi... beställt massage i Bromölla på Livshjulet och på deras månadserbjudande nästa lördag... nu har vi något gott att se fram emot. Mats har friskvårdspengar att nyttja från jobbet så det blir till ett överkomligt pris. Förresten "knådapågarna" även kallade Pindas
Massagen är en djupverkande reningsterapi och med hjälp av dessa pindas som är örtknyten, masseras hela kroppen. Kroppen befrias då från känslan av tyngd och stelhet. Hjälper energin att cirkulera fritt i kroppen. Ahh vad skönt det låter. Ber att få återkomma!



En vända på Bromölla möbelaffär inget napp. Såg ett kuddfodral som jag gillade och tog ett foto... tänkte om jag har lust skulle jag kunna göra ett själv.




...inhandlat en skrivbordslampa på EKO för 149 kronor... samt städat databordet...



... Dessutom bokhyllan nu klar, rent och prydligt i bokstavsordning... Puh!
__________

Skulle tro att inflyttningskalaset för syskon och respektive går av stapeln snart! Hoppas nu att ni får riktigt kul tillsammans att ni blir bjudna på något riktigt gott av värdinnan men det betvivlar jag egentligen inte för ett ögonblick! Önskar så att vi får ta del av något foto från kalaset. Det hade varit en höjdare!... är så nyffe Eva-Katrine har du fått din inflyttningspresent? Jag råkar ju veta vad det är!


E-K: Tavlan på min hund är underbar! Jag grät



Kan ju berätta att Charlie blev rent förtvivlad idag när Olivia fick hosta. Även om han kan vara ganska jobbig emot henne emellanåt tillhör hon flocken och han vet inte hur han ska hantera när det är något som inte verkar OK. Tänker att det nog är dags att avmaska dem båda för nu var det ett tag sedan.
__________

Kan hälsa från Sam som precis har pinglat en signal från Köpenhamn. Han längtade efter släkten och ål så kanske vi snart får se honom i Åhus framöver.
__________

Vi har precis ätit en gormetmiddag med kyckling skuret och stekt i småbitar, tillsammans med kinesisk soya, rödlök, grön och gul paprika, serverat med ris och currysås och som pricken över i citronpeppar.

 

Maya: "Gud vad gott det där såg ut!
Jag missade körslaget, mer död än levande denna lördag som gick.
Hoppas du haft en skön söndag!

1 kommentar:

Maya sa...

Gud vad gott det där såg ut!
Jag missade körslaget, mer död än levande denna lördag som gick.
Hoppas du haft en skön söndag!