Bloggintresserade

tisdag 6 oktober 2009

Tisdag kommer efter sur och tvär

visst var det så barnvisan gick Maria?... Känner mig dock piggare idag än igår. Skönt! Ni då?

Himlen ljust blå med få och smala rosa och vita strimlor. Ser ut att kunna vara kallt dock inte så farligt. Månen aningen mindre eller i nedan...

Visst ja, klart jag kan ju vara "en månmänniska" eller som jag läste någonstans "tidvatten-effekt i kroppen på mig. Ibland får jag direkt fysiskt ont av det".

A: "Månklart och stjärnklart när jag vaknade, såg frosten på gräsmattorna och nu har dimman omringat mig, men jag ser den blå himlen långt, långt upp :-)
__________

A "Blev uschligare ju längre dagen gick igår, inte riktigt hundra idag heller, well, well".

Trist det där att gå och känna sig sjuk inombords och inte så pass utbrutet att andra fattar...
__________

"... Du, jag bara fick en bild framför mig när jag läste om dig i bowlinghall och höga ljud... såg liksom nutidens barn på konserter med hörselskydd... du har inte testat öronproppar i sådana miljöer? Vore kanske lite lisa för dig... "

Faktiskt inte i bowlinghallen som jag inte gjort besök mer än ett par gånger. Dels stökig miljö sedan gick det vad jag minns inte heller över sig och du vet, jag är nog lite sån att då tröttnar jag... och gick det inte att prata och höra heller...

Men på konserter har jag alltid med öronproppar, och använder om inte hela tiden så ändock det mesta. Har ju också en hörapparat men den är så bökig och fungerar dåligt på mig... med synfel och hörfel som bara dyker upp som det gjorde för mig och som pålägg balansrubbning och en hel del annat... då blir jag anti och ska klara mig ändå... på något möjligen självdestruktivt sätt. Allt blir för komplicerat och bökigt. Usch och örk!
__________

A: "... Åh så roligt, vi skall få se dig i ny klänning förstår jag, direktimport från fjollträsk till sockerbetsland :-)

Så jag får hålla mig till du uppdaterat bloggen, until then; Svejs!"

Ja vi gjorde en beställning från Ellos tillsammans jag och Eva-Katrine och det skickades allt till hennes adress. Egentligen skulle hon haft klänningen med sig när hon snart kommer hem på en snabbvisit men så var ju syskonen uppe i helgen som gick. Lägligt :-)

Nu är det här ju bilden på tjejen i katalogen men den tunikan är det!


__________

Detta kortet fångade jag i Rinkaby från bussfönstret redan vid 7 imorse full aktivitet hos tunnbyggaren och fortfarande. Undrar hur många som byggs och levereras i veckorna nu?






Hemma i Åhus och vilket glassigt väder! Fullt solsken, 12 C i skuggan men vad ska man där att göra en dag som denna




Kan det bli blåare?






På grinden till Paradiset kryper Maria Nyckelpiga








En runda om stranden, havet och Kanta såklart en dag som denna. Charlie var i och badade och jag tränade vadmusklerna i sanden.

Minst 100 bilar parkerade utanför konferenshotellet just idag, så att det var något evenemang det rådde det väl knappast någon tvekan om.



__________

I köket i Paradiset förbereds idag:

Färsbiffar med mörk svampsås för fyra personer

500 gr blandfärs (denna veckan 49 kr för oxfärs på Konsum)
5 msk ströbröd
i dl mjölk
1 ägg
1 tsk konc. kalvfond
1 msk ljus fransk senap
1 tsk timjan (direkt från täppan)
i vitlöksklyfta i tunna skivor ( pressa ej vitlök det förstör stinget)
salt och peppar
Smör och rapsolja (lika delar till stekning)

Till såsen:

300 gr svamp, vild eller odlad
1 hackad gul lök (svamp och lök steks)
2 msk smör
3 dl vatten
2 dl grädde
1 tärning svambuljong
majstärkelse till redning
1 ½ tsk soja
salt och peppar

Att äta till; stekt potatis och sallad



Klart godkänt av oss alla tre som samtliga backade och tog om. Riktigt bra betyg från Kalle som aldrig gör det annars.

Eva-Katrines kommentar: "Mmm va gott det ser ut,..."


Lycka till med pannbiffarna Eva-Katrine hoppas vi får utlåtande efterpå kanske tillsammans med ett foto?



E-K: " Biffarna på järnet smakar underbart. Med stekt svamp, potatis, sallad och grönpepparsås. Skickar resultatet sen.


Resultatet



Eva-Katrines kommentar: ... våra var helt underbara, Erik gav mig MVG.

Men de är ju inte pappas. Så ni åt också det fast en annan sort. Ja pappa lät sugen på jobbet idag :) haha"

Jag tycker att din portion ser frestande ut, inte heller våra smakar som de brukar men man kan gott variera sig!

E-K: "Hoppas att ni fick njuta av det fina vädret idag, nu väntar Stolthet och fördom, har ju köpt en Jane Austen box med Stolthet och fördomserien på 6 tim. Jag njuter :) "




__________







Kvällsrundan i ett mörkt Åhus







... även om månlampan var tänd:






Ser faktiskt rätt inbjudande ut att slå sig ner på däcket!

1 kommentar:

Anonym sa...

Mmm va gott det ser ut, våra var helt underbara, erik gav mig MVG.

Men de är ju inte pappas. Så ni åt cokså det fast en annan sort. Ja pappa lät sugen på jobbet idag :) haha

Hoppas att ni fick njyta av det fina vädret idag, nu väntar stolthet och fördom, har ju köpt en Jane Austen box men Stolthet och fördom serien på6 tim. Jag njuter :)

Puss