Bloggintresserade

lördag 23 augusti 2008

En regnig lördag



Godmorgon alla mina vänner! Lördag, ledig, frukosten redan i magen.
Vaknade till våldsamt regn smattrande mot fönster och kanaltak. Härligt att känna sig fri från måsten en hel dag ligger framför oss och den blir i stort vad vi gör den till. Just nu duggar det mest men är sjöblött ute. Troligen inget annat att vänta idag men imorgon eftermiddag när vi ska ut på turridning 4 timmar har jag beställt annat väder...ojoj nu vräker det ner...



Läst i din blogg Milla, Per-Olofs flickvän i Helsingborg;
http://sagolikamilla.blogg.se/index.html
"Idag öser regnet ner, och jag måste vara tokig men gud vad jag älskar det. Igår slökollade jag lite på Casanova som gick på tv och där sa dom något i stil med:Kärlek är när det är fint väder alla dagar, för regn och blåst är bara en annan sorts fint väder. Så jag måste vara bra lycklig :D"






Ja, ja solen på bilden inte i Åhus men kände för den...även om jag i princip håller med dig Milla. Det är ju ingen mening att gå runt och gräma sig för att det är som det är och man innerst inne vet att det gäller att fånga dagen. Per-Olof kan skatta sig lycklig för att han har dig och det gör han säkert också det märks.





Fann 13.30 SMS från mor och Västerås. Klockan styvt 9;"Godmorgon! Solen här...vaknade mitt i en dröm-Knubbe pratade så vänligt med mig sittande mitt framför mig".


Vad nyfiken jag blir minns du något av vad han sa? Knubbe var verkligen min själsfrände liksom Lucky. Det är bra länge sedan jag drömde om Knubbe nu. Men det fanns en tid jag drömde om honom så verklighetstroget att jag tyckte mig kunna ta i och "klemma" honom. Men ständigt vaknade av att det inte gick, men minnet och såren bleknar med åren och numera är det Lucky som har fått ersätta den rollen. Lika kloka och förståndiga båda. Lika bra att jag erkänner med en gång, det här med drömmar som jag ser det utspelar sig i ett gränsland. En annan grad av medvetenhet. Ja jag tror på drömmar, tror att det finns något viktigt budskap och därför skulle jag önska att du drar dig till minnes allt.

Mor; ...det var precis så tydligt som du beskrev-med huvudet på sned och lysande bruna ögon. Jag minns bara ´vändning till det bättre´. Önskar att jag visste mer."

Och det är ju precis så här jag upplevt det med mycket som jag har drömt ibland kommer förklaringen efteråt, men man måste försöka själv se bakom vad som menas med det. Och det är verkligen så att jag många fått vägledning genom drömmen. Som den där gången när Olivia sprungit bort och jag genom drömmen visste precis var jag skulle leta. Och det fantastiska var att hon kom springande just påden plats som jag hade sett i drömmen.
Antar att jag själv förr hade varit i riskzon för att bli bränd på bål som häxa. Och...jag tror att det finns många som bär på sådana hemligheter för rädslan att inför andra verka konstig.

Ann: Vi skall ut på landsbygden på andra sidan staden nu i förmiddag och hämta den beg torktumlaren, som svågern/elektrikern skall koppla in hos oss tillfälligt tills jag den kräsne kan köpe ny i svart (vaä´ jobbig hon ä´ ibland med sina ideer... :-D)

Om ni undrar så ligger mosaikarbetet på kabelvindan tillfälligt i träda för Finja ska börja sälja sådana produkter om någon månad så bäst att lugna sig... Själv har jag de sista veckorna inte haft ork till något annat än jobbet och måsten, men det kommer säkert framöver.
Hur har det förresten gått med virkningen har du kommit igång Ann? Eller det är kanske ännu på det mentala planet?

"Maken målar listverk, koncentrerar sig på de väggar som blir möblerade nu, efter mat kommer bärhjälp, M bror och syster och svåger och vi skall få in vårt möblemang som tynat ute i ett garage några månader. Tänk, det blir premiär ikväll med TV-kväll i nyrummet, nu färdigt!!! Jippie!"
Vad glad jag är för er skull, tänk att sitta där och låta blicken vandra över väggar, golv och inredning ja allt!!!...och känna varenda liten del i det. Det känslan du den kan du beskriva imorgon tror jag...!

Ja äta ska man ju så vi har bestämt att ha kasslerlåda idag hittade tre bitar i frysen och tyckte det kunde vara lämpligt att ta fram en. Sen är det så praktiskt för man förbereder också matlådor till veckan.

Receptet är på känn. Brynt lök i botten, kokt ris ovanpå skivade kasslerbitar och sist en trea vispad grädde avsmakad med tomatpuré och svartpeppar. God sallad till. Lätt och oh så gott!

Ann; "Idag skall jag fixa falsk fläskfile´, en favve en kompis introducerade för 5-6 år sen, med en wonderbar sås, jag är ju såsmänska. Njo, skall hitta receptet för jag tror att du kommer att fråga efter det. Finns fler varianter out there, oftast med champignoner, men denna är min favve :-)
Såsmänniska haha, drar på smilbanden kan ju vara dubbeltydigt men verkligen inte i ditt fall!!!

...Här kommer det nästan översatt och klart;


Falsk fläskfilé
750 g fläskfärs
2 msk Aromat

Blanda väl, forma till ’fläskfilé, rulla i plastfolie, frys.
Halvtina, skiva, bryn i smör, lägg i ungsfast form, strö persilja över.

Sås

1 burk creme fraische ( 2 dl)
1 burk ört creme fraische (2 dl)
2 dl grädde
Soya (exvis 1-2 tsk)

Häll över köttet (obs, ej salt) grädda i ugn 225° 15-20 min

Ja, inte heller idag kan ni vara säkra på att inte nya inlägg hoppat in under föregående dagars inlägg! I huvudet på oss alla vet ni... och jag vill gärna få igång debatter!


För ett möte ska vara möjligt,
måste två människor stanna upp på sin resa
och för en stund vara beredda att
missa allt annat.



Ur en lite bok utgiven av pedagogforlaget.se
"Från hjärtat" av Anne Svärd

Ett experiment i ugnen. 15-20 minuter (absolut väder för recept). Här ska det bli annorlunda äpplekaka under mandeltäcke. Severas med vispgrädde. Återkommer om vi tycker att det är något recept som är värt att spara på. Absolut klart godkänd precis som jag sa förut både i smak och tillagning annorlunda. Kommer därför strax att finnas under inlägget den 9 augusti Godaste äpplekakor.

Så nu har vi varit ute och gått en runda med Lucky. Det regnade visserligen hela vägen men ändå skönt att komma ut. Det tyckte vi alla tre. Blev inte havstur fast Lucky stretade på när vi kom till vägskälet där en väg leder i riktning ner mot havet. I ren protest slabbade han ner sig själv ock oss genom att trampa ut i de värsta pölarna. Under promenaden plingade det till i min ficka...inga glasögon med fick vänta tills vi kom hem. (SMS var från dig mor).






Ja, det syns hur bråttom Lucky har nästa omöjligt att fånga honom på bild. Visst ser det mysigt ut på vår lilla runda? Det lilla trädet beundrar jag varenda dag skulle tro att det är syrenhortensia...



Inga kommentarer: