Bloggintresserade

torsdag 21 augusti 2008

En vardag

Satt på kaffe, badat, gjort mig klar för jobbet samt gått en snäpp två runda med Lucky nu på morgonen. Det har regnat, är blött på marken, ännu grått, fuktigt och lite höstigt i luften, luktar trots att trädgårdarna är fulla av blommor bara grönt. I vår trädgård har vi skogsklematisen som jag visade på bild för några dagar sedan...den doftar ljuvligt och blommar långt ut på hösten (okt och ibland in i november). Därför vill jag varmt rekommendera den. Frukosten kallar för vi ska hinna... Hinner inte läsa Bladet så noga innan vi ger oss av, men i A delen på sidan 10-11 är rubriken "Tidig skörd men frosten sätter gränser" och underrubriken Svensk frukt i butik får en kortare säsong. Äpplen på tapeten. Reportaget är från Villands Vånga och när jag gick på Förskollararseminariet (76-78) plockade jag äpplen för att få extrainkomst under studierna. Det var rätt kul. Äppleträden inte särskilt höga och tekniken att plocka av frukterna lärde man sig snabbt. På det hela taget mycket jobbigare med jordgubbsplockningen...för att inte tala om att stapla torv. Det var inte nådigt jobbigt i värmen med torv som fastnade i svett och i alla kroppens håligheter ännu värre när det hade regnat och blocken var så tunga...

Ja, där plingade det till i mobilen SMS från mor; "Jag har som barn varit med och vänt på torvbitar. Jag minns att det var så vackert med blommande ljungoch att det kändes ruskigt hett. Och det fanns väldigt mycket insekter".
Det stämmer visst kommer jag nu ihåg att det var vackert också, men det hade jag glömt för hettan och smutsen. Vad kul att dela sina erfarenheter med andra. Kanske fler av er andra som har egna erfarenheter eller har hört berättas? Det kan ju få oss andra att öppna ögonen och dra oss till minnes!

Solen hinner visa sig i Åhus innan vi tar bilen till jobbet på morgonen.

Grått i stan och mulet. Oj vad man borrar här utanför mitt fönster med start klockan 8. Men ändå tvungen att ha fönstret öppet annars försmäktar man. Precis slutfört en del arbetsuppgifter redan innan jag börjar. Men det är min bästa tid på dagen och jag behöver ha lugn och ro runt mig där jag sitter och tänker. Strax väntar screening som underlag för kommande arbete bland eleverna.

Mor; "Vi har också en gråmulen dag. Men just nu uppehåll."

SMS från Kalle och Turkiet på morgonen med hälsningar till hela familjen (!), kom dit sent igår kväll: "...ska ner till stranden nu. Här är ruskigt varmt :-)" Kan ju säga att det känns skönt att han är framme... rev upp en mängd oro med den hemska flygolyckan i Madrid under gårdagen.

...Turkiet verkar vara det nya innestället, det nya Ibiza. Det visade sig också att ett par av våra elever hade varit där i sommar.

Läst ditt mail Ann, återkommer.
Ann; "Sol denna morgon, daggblött eller om det har regnat lite lite inatt. Njo, dra ner luften långt ner i lungorna och smaka på den... inte så lite höst med så mycket fukt. Äpplena dignar, snart för sent för glasäpplena så jag bara måste få lite mer tid och plocka, innan to late för denna säsong".

Ser ut att vara en spännande äpplerätt du skulle prova idag. Du måste berätta hur det blev.
Ann; "Den var inte fel den inte :-) spännande! En gå bort-present ikväll (och en rabarberchutney) en till svägerskan i helgen och en burk till oss själva bidde det". Receptet är taget från Tasteline skriver du... har du någon mer precis adress?
Visst är det bra om man kan få lite tips av andra vad gäller vad man kan stoppai sig när egna fantasin tryter. På jobbet brukar vi berätta för varandra vad vi tänker oss för mat på fredagskvällen. Så kan man sen gå och "smaka på karamellen".

Förresten ha nu så trevlig ikväll Ann, har du gjort chutneyn att ha med dig, för så fattade jag. Men äpplerätten då? Skulle du vilja skriva adressen mer precis för jag hittar inte det, däremot en massa andra recept!

Ann;
Recept på sidan http://www.tasteline.com/recept/mammas_appelchutney
Följande ingredienser;
1 kg äpple(n), gärna syrliga
1 st gul lök(ar)
1 st kanelstång/stänger
2 msk ingefära, färsk, riven
1 tsk curry
5 dl strösocker
2 dl äppelcidervinäger
2 dl russin
0,5 tsk salt

Här är äppelrätten av igår, smakade av den nu kylskåpskall också, himla fin :-) Jo, hade en burk äppelchutney och en rabarberchutney som present till gårdagkvällens värdinna, hon blev himla glad! Jag hade ingen gul lök, så det blev god röd lök och den blev fin i blandningen om vi skall prata estestik :-) Jag får ta och plocka mer äpplen att frysa, denna gång skalade och tärnade
och sen testa sjuda ihop denna chutney när min burk tagit slut.

Kanske något för dig mor att prova?

Ann; "Alla utom en spegel på väggen är uppe nu, i helgen får vi bärhjälp att få in vårt ekmöblemang. Och en beg torktumlare för 300 pix skall hämtas :-) den får vi ha som konstgjord andning till den matchande vi vill ha finns på svenska marknaden". Det var väl en bra lösning.

Nu riktigt trött i benen. Åkte med bussen som gick till glashyttan för att komma hem så fort som möjligt till lilla Lucky. Hade sedan en bit att gå, närmare bestämt en kvart i snabb takt, därefter Luckyrundan snäpp 2. Nu hemma igen sjunkit ner vid datorn, känns bra att ha rört på sig.

Hej och tack för grattisönskningar Bruno. Lite roligt för under "En toppenfödelsedag" hade jag just skrivit in lite ny info från mor som hade pratat med min moster i Adseke. När jag fann ditt mail. Lika bra jag skriver in din nya infon på samma ställe.

Strax före 16 oj vilket våldsamt regn. Öronbedövande smatter på kanaltaket i uterummet.

Ännu en promenad på kvällen med Lucky och inte den minsta heller. Börjar bli tomt och tyst i Åhus. Sommargästerna har begett sig hemåt. Redan tänt i många fönster tidig kväll.

Inga kommentarer: