Bloggintresserade

onsdag 27 augusti 2008

Timjan mot ont i halsen

Mulen onsdag än så länge, klockan bara 8 ännu. Hade planerat fint väder idag, men det är ju inte försent och det är ju inte heller så att man kan planera allt. Ja vi var vid havet igår det har inte blivit av på ett par dagar. Men vi har ju inte alltför många meter dit (så det är nästan synd och skam). Lucky var så glad hela kvällen efter turen, ville t.o.m skoja lite med sina leksaker och dem har han inte varit intresserad av på flera dagar. Han mår bra och vi mår bra så i fortsättningen något som nödvändigt måste hinnas få med i programmet.




Klart Ann både i boxen, och här nedan! Förövrigt tänker på dig idag!

Har nu också läst din blogg Jeanette och skulle vilja försöka bemöta det du skriver, men måste be att få återkomma. Det är inget som man bara gör så där lättvindigt eller hur? Jag får säga som jag brukar jag känner att jag har tangerat ämnet i mitt bokmaterial och idag tänkte jag försöka få tid till att jobba lite med utkastet. Men först en promenad med Lucky så klart!
Ser att du kunnat lägga in dina favoriter nederst på din blogg! Har länge försökt göra det på min men lyckas inte. Hur gör man? Min räknare verkar ha försvunnit, synd tycker jag, kan man göra något åt det? Lägger jag in en ny så börjar ju den räkna från 0 igen. Synd tycker jag! Jag har ju en siffra uppskriven den sista jag såg är det möjligt att starta därifrån?

Jippi...idag kommer vår Kalle hem!!!!!

Anna-Karin hann nog inte med att lägga in bilderna från söndagsritten igår kväll... men de kommer säkert. Jag väntar med spänning. Kan nästan tänka mig att det kommer ännu någon pärla mor. Hon satt med kameran under turen vände den framåt och bakåt tog i luften på sig själv och andra så det kan nog bli både det ena och det andra. Kul att ni annars uppskattade bilderna som sitter på plats både Jeanette och mor. Visst ger det lite mer av känslan även till andra. Tack för att du mor påminde om att moster Kerstin och Nils-Bertil har rid- och hopphästar. Men hästar som inte brukar användas till nybörjare hade väl knappast stått ut med mig?

Har nu varit på promenad med Lucky blev en snäpp 4 runda. Alltså hyfsat lång. Det bestämde han själv. Hämtade antagligen så mycket kraft vid havet igår...och det syntes ju när han sprang ner och bara satt en lång stund och njöt (på bilderna)...

Grått och blött ute, men det känns att solen finns där någonstans dock bakom regntunga skyar (kommer att tänka på en sång "Regntunga skyar vartän jag ser nån´sol finns ej mer utan dej...")
Skönt ute, visserligen med tunn kappa på men ändå. Så nära havet mer än lite fukt i luften. Får själv ont i halsen rätt ofta men det är inte ofta förkylningarna bryter riktigt ut. Skulle tro att jag upplever förkylningen mer än andra märker att jag har den. Ofta brukar Mats få den ett par dagar efter och då säger han att han förstår hur jag har känt det. Eva-Katrine blir också ofta förkyld. Vi brukar då koka ett dunderté där man i princip motar fukten i dörren.

Örtté mot ont i halsen, vid förkylning och heshet
Vi gör det på timjan som vi har i krukor här ute i trädgården. Vill man så kan man blanda med lindblom och kamomill, men det brukar inte vi göra.
När téet svalnat till ca 40 grader droppar vi i citronsaft och sötar med honung.

Redan den romerske läkaren Plinius på 100-talet e.kr. hade förstått att timjan tar bort långvarig hosta, andtäppa och kikhosta. Timjan är både slemösande och bakteriedödande. Kryddan verkar kramplösande och är därför bra även mot magknip. Ingår också som ingrediens i mun och gurgelvatten.

Milla: "...timjan är bra vid halsont. För du har blandat sånt till mig en gång och det hjälpte verkligen :)".

På ett nybygge la ett par män tak, och jag hörde någon som visslade inne på en tomt såg ingen, men både jag och Lucky lyssnade till. Ur en och en annan skorten ringlade rök, troligen försök att mota fukten i dörren och att sprida värme inne i stugorna. Såg skönt ut, inte utan att jag blir sugen på att sätta en brasa...men tänker ändå vänta så länge som möjligt.

Ny bild på pjäser från servisen Grasil på inlägg "Dagen efter" den 25 augusti. Justerat Alore Vera texten, hoppas det blev rätt nu. Läst dina kommentarer Jeanette. Du var snabb! Tack behöver säkert den Där PIM kursen med datakunskap!!! ... brinner av längtan att försöka fixa det direkt...men jag har lovat mig själv att bla städa sovrummet först.

Ta dig en funderare Jeanette är det så att du ofta är snabb att komma till andras support och att de senare anammar det? Om jag nu hade varit sån och inte accepterade ett nej så skulle ju situationen kunna bli jobbig för dig? Men det var bara en tanke...

Tack för att du var villig att hjälpa mig men du ser kändes skönt att veta bara att du finns där. Ser ut som jag klarar mig själv den här gången (skam den som ger sig, känner du igen det?) Men så var det det här med klockan, men nu är jag trött!

Vid havet en runda på kvällen. Inte alls så skönt där idag som det var igår. Både hav och himmel grått, bara olika nyanser, något blåsigt men pålandsvind nog något varmare i vattnet för idag så tog Lucky sig ett par lovar ut i vattnet.

4 kommentarer:

Jeanette... sa...

Hej igen:-) Jovisst kan du göra en ny räknare och börja på den siffran som du var på när du sist såg sidan. Där det står '0', skriver du in din siffra, så börjar den där och räknar. Lägg ppå några för att folk har varit inne sedan den slutade synas.

Gå in under 'Anpassa', och 'Sidelement', så kan du välja 'Lägg till en gadget' och där har du olika val, jag tog 'Mina Favoriter'.

Kram
Jeanette

Jeanette... sa...

Glömde att du ska gå in under 'Layout' sedan som jag skrev i förra inlägget:-)
Kram
Jeanette

Jeanette... sa...

Tack för dina svar!
Bekantskapen är nog uppsagd med tanke på att jag sa Nej till att hjälpa en gång, så på så vis var det ju otrolligt skönt att läsa dina svar. Tack för dina åsikter, jag värdesätter dem mycket, kram syrran Jeanette

Jeanette... sa...

Min mailadress är
kennel@dajalas.se
Det borde att gå att ta bort listorna och börja om!Gå in på samma ställe Anpassa, sidelement och sedan Layout och där du har valt blogglista.
Kram
Jeanette