Bloggintresserade

fredag 29 augusti 2008

Absolut en solig Fredag

Idag har vi ställt klockan en kvart tidigare. Hunnit bädda, jag har varit ute på Luckyrunda medan Mats fixa duka brickan. Njutit frukost i lugn och ro till Nyhetsmorgon och hann t.o.m. in en runda till datorn som ni ser. Har varit rätt mörkt och är blött ute på morgonen, men nu ser det ut som om solen spricker fram...! Det började bra, men sen då?


Kom till jobbet 7.15. Glömt nycklarna och fick sitta i trappuppgången (!) efter 7.30 tillsammans med en elev. Vi hade trevligt så vi kunde allt slå ihjäl tiden 7.45 kom en arbetskamrat med nycklar så då kunde vi börja göra lite nytta.

Ann och från Värnamo: "Här håller solen på att ta överhanden, hoppas jag :-) som har sänglinne i tvättmaskinen jag vill ha på torkvindan sen :-)"

Jeanette: "Här skiner solen ibland idag och det vore skönt om det kunde hålla så några dagar.
Allt blir extra grönt och vackert när solen tittar fram".

I all hast strax efter 12: Sol hela förmiddagen i Kristianstad och har ett par solskenshistorier att berätta när jag kommer hem! Ska nu bara och posta ett brev och sedan hem till Åhus.


Plingade till i mobilen jag öppnade MMS och vad fick jag se?:


Om inte mig själv från Ann: På jobb väntar på solskensblogg!

... hunnit upp en runda på Domus för att titta på en Duffel som fanns i reklambladet de skickade ut häromdagen...hade inte kommit än så det får vänta tills nästa vecka. Jag är barnsligt förtjust i dufflar... men min förra är uppsliten så det kommer bra till pass... och jag kan säga att mycket som är modernt i klädväg den här säsongen faller mig på läppen...
Ann bemöter: "Harú sett LaRedoutes dufflar?
Adress:
http://www.laredoute.se/ListPage/ListPageSearch.aspx?SearchText=duffel&BoutiqueId=&Hits=0&SimpleSearch=True&ST=S%c3%b6k

Rabattkod 81652
40% rabatt på dyraste varan och 25% rabatt på resten". Tack för tipset! Ska först upp nästa vecka och prova och känna!!!

...mötte på vägen till bussen min Kalle och hans kompisar han såg så glad ut, som han inte har gjort på länge; "Hejsan morsan" ropade han när jag kutade förbi först utan att se honom.

Ett par timmar senare hemma igen (och inne!!!) fortfarande solsken ... så jag fortsätter eller börjar där jag slutade (beror på hur jag resonerar)...

På morgonen SMS från mor. Lite gråmulet i Västerås fick jag reda på, men måste bara berätta för er andra som inget vet att du hade en solskenshistoria: "Nu har tårarna runnit som jag skrattat! I Aftonbladet: 78 årig kvinna skulle resa från Arlanda till Tyskland hörde fel och satte sig själv på bagagebandet. Hon togs oskadd omhand av bagagehant.personal och hann med flyget!"

Någon av er kommer nog att känna igen det för jag har redan hunnit berätta. Man ska ju dela med sig tycker jag! ...inte nog med det, en kollega berättade då ännu en sann historia...ja den kommer... men först...

... följande från Maggan (min arbtskamrat):
"Här kommer ett recept på en äpplekaka som alltid min mor gjorde när vi var små. Billig och god. Jag gör den fortfarande till vardags efterrätt. Passar bra om man är lite stressad, och inte har tid att stå allt för länge i köket.

Gammeldags äpplekaka
Äpple 200gr tills äpplena är mjuka.
Skorpmjöl
Socker
Smör eller margarin

Gör så här:
Skala så många äpplen ni behöver, skär dom i klyftor och lägg ett lager i en ugnssäker form.
Sedan strö på ett lager skorpmjöl och socker. Efter det ett lager med äpple till och skorpmjöl,
socker, och på toppen rikligt med hyvlat smör.
Serveras med riktig vaniljkräm tjock och god.

Jag hade gäster förra helgen, då serverade jag sparrissoppa till förrätt, och stek på kotlettrad, En av dom stekta jag i lergryta med citron och persilja, den andra uppe på spisen i en gryta, blir ju en så god sås. Till det serverade jag kokt potatis, gelé, inlagd slanggurka i ättika med persilja, broccoli och brysselkål. Till efterrätt blev det då äpplekaka, men då lite mer arbetad.
Det blev en lyckad bjudning. Smaklig spis önskar Maggan"

Gör som så att jag kopierar den och lägger den även under rubriken "Godaste äpplekakorna".

Och nu Ann: "Igår em grattade jag moster, fick hemlagad smörgåstårta, och en bit med hem till M. Sen gick han och jag ut och han klättrade lite högre än jag själv kan på bocken i äppleträdet och plockade. Merparten skalade han, jag tärnade och frös in, har ju redan fryst klyftade med skal. Trädet har lite kvar vi nog tar ikväll, sen är det nog över bortsett från en och annan eftersläntare. Tappat räkningen på fallfrukten, med det är flera skottkärror fulla bara av detta enda fina träd".

Har du kvar så du kan prova Maggans skånska äppelkaka tro?

Nu över (Ann) till "solskensblogg"
Historia nummer 2:
Min kollega har en kompis som i sin tur skulle hjälpa sin kompis med att köra dennes häst till Helsingborg och det är ju en bit. Ja han var och hämtade släpet och körde hela vägen dit. Öppnade släpet ingen häst!!! Hans komis ringde i samma veva han hade kommit ut släpet borta men hästen stod i stallet!

...en fråga till bara Jeanette jag har fått en kod till räknaren, men var gör jag av den? Ska den sitta under ny Gadget eller var? Klistar jag in koden i sin helhet? Ja ni hör jag behöver verkligen den där PIMkursen!!!!!!

Ny "kommentar" på inlägg: "Dagen är inne och regn ute" nedan

Ann: "Konfererade med maken igår, och visade blendern och vi behåller den. Diskade och invigde igår kväll, en banan-yoghurt-äpple-smoothie till oss var bidde det efter maten som bestod av grillad kyckling och sallad :-)... Banne mig, inte kommit på helgens meny, den brukar finnas så här på fredagsmorgonen :-) Jag får botanisera i frysen och hitt på nåt".

Ja då får du återkomma med vad det blev då... "Det blev fiskburgare med grönsallad och en röra av kryddiga äppelchutneyn med creme fraiche samt klyftade stora nypotatis i ugnen till middag igår :-)"

I Åhus åt vi Pizza (skrev det först med 2 s men det såg inte gott ut). Firade att Karl-Mikael hade kommit hem (det är hans absoluta favoriträtt). Ikväll ringde Mats precis och sa blir det något smarrigt från Jontes chark. Mmm vad sugen jag blir. Att det kan vara sån skillnad på kött och kött!!!
Somnade ca 1½ timme och vaknade när Mats kom och sa att det vankades grillad entrecote med örtkryddade hemmaklyftpotatis och Jontes kalla sås. En riktig höjdare med andra ord!

Idag måste du väl ändå ha kommit på det bästa ordet Ann; Höstluktkram! Jag riktigt drar in ett djupt andetag genom näsan ända ner till fotknölarna, drar upp axlarna och slappnar av i en lika djup och intensiv utandning... känner hur mysigt det är att kramas och tänker att jag förstår vad du menar!!!

Fredags Melissa...lyssna på henne vet jag
Långa nätter: http://www.youtube.com/watch?v=37rBTst0Bsc

Som jag hade dej förut tillsammans med Lars Winnerbäck:
http://www.youtube.com/watch?v=CL2LYLbaQ3Q

En famn för mig:
http://www.youtube.com/watch?v=VJ8x1K4N8K8

När det änligen är över:
http://www.youtube.com/watch?v=gfkXMkGN6wE

New York;
http://www.youtube.com/watch?v=4C3SR7ogW48

4 kommentarer:

Jeanette... sa...

Tack för goda skratt:-) Tanten på bagagebandet var kvällens höjdare, haha:)
Nu till koden, ja en gadget ska du välja och klicka på redigera där du väljer en HTML/Javascript sak och när den är vald så klistrar du in koden som du fick när du skapade din räknare. Du ser att du förstod, men blev lite osäker och det är ju inte svårt att bli i den röran som är bakom bloggen.
Du kan även nå mig på:
kennel@dajalas.se
Mobil 070-24 33 981 (ringer med 3) och hemtelefonen 0120-202 47 om du tycker du behöver räknar suport eller bara vill prata eller skriva:-)
Kram
Jeanette

Ingela sa...

Tack för din goda support!!! Nu sitter den där!

Anna-Lena sa...

VI HAR ETT LÅN TILL DIG ANSÖK OM ETT IDAG OCH VAR GLADA VI ÄR HELA FÖR DIG FR ALLA LÅNTYPER kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
Hej Behöver du ett snabbt lång- eller korttidslån med en relativt låg ränta så låg som 2%? Vi erbjuder företagslån, personliga lån, bostadslån, autolån, studielån, skuldkonsolideringslån etc. oavsett din kreditvärdighet.
Personliga lån (säkra och osäkra)
Företagslån (säkra och osäkra)
Konsolideringslån och många fler.
Kontakta oss för mer information om låneerbjudande så löser vi ditt ekonomiska problem du har ditt lån inom 6 -12 timmar. kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
Vi har ett lån till dig

Anonym sa...

JAG FICK JUST ETT LÅN TILL JUL

Jag har sett flera kommentarer från personer som redan hade fått ett lån från LAPO M-F så jag bestämde mig för att ansöka baserat på populära rekommendationer och bara för några timmar sedan bekräftade jag ett totalt belopp på 78 500 euro på mitt konto. Detta är verkligen fantastiska nyheter och jag råder alla som behöver ett riktigt lån att ansöka via sin e-post: lapofunding960@gmail.com