Bloggintresserade

måndag 18 augusti 2008

Så halka vi in på virkning

Redan antydan till sol när vi steg upp. Rätt trögt, helgen gick fort men man säger ju att tiden går fort när man har roligt och det är jag beredd att skriva under på. Har åkt med Mats resan går så mycket smidigare in till stan och E-K hemma ännu en vecka. Planer för dagen jobba förmiddag sedan hem och köra ner till havet med Lucky så att han får mer nytt att tänka på. I natt var han i drömmen i sanden, ute och jagade pinnar...det hörde jag på smågläfs.

Sitter vid mitt arbetsbord i arbetsrummet klockan är en kvart över 7, här är tomt och tyst för nio arbetsplatser gapar ännu tomma. Endast ljudet av fläkten hörs och jag har öppnat fönstret till höger om mig för att släppa in frisk luft. Det är ett par våningar upp, biltrafiken en bit under mig börjar komma igång så jag kommer snart att stänga fönstret igen.

Kommer att tänka på att jag förra veckan glömde berätta om vilken oväntad syn som mötte mig och Mats på väg hem. Tror det var på tisdagskvällen. Ute på åkrarna både till vänster och höger om vägen i Viby spatserade några storkar runt och sprätte bland det fällda gräset. Vilka ståtliga fåglar. Ja, om vi hade varit piggare och inte kört på motorväg så hade vi kanske stannat för att studera dem närmre.

Så mail från Ann i boxen: " Solsken, fukt på fönsterrutorna utvändigt, vi har alltså kommit till tiden när det är varmare på rutorna och invändigt än fuktig nattetid ute..."

...samma här under någon vecka har vi också haft imma på fönsterna morgontid. Sägs att det kommer med 3-glasen vi också bytte till i våras.

"...har du sett att ljungen blommar, ett och annat träd skiftar så svagt att det knappast syns, såg en stor vacker lönn igår som gick mot vinrött i vissa partier, stod jämte ett 'syskon' som var orört grön :-)"

Inga sådana tecken i Åhus ännu. Kommer kanske i kapp nästa vecka då, det skiljer ju ändå några mil emellan oss (men tydligt är att vi själsligt är rätt nära varandra). När jag fyllde jämt vid den här tiden för ett tag sedan så fick jag av barnen en Stockholmsvistelse för två i Tegnerslunden med besök på RENT på Göta Lejon. Musikalen som bygger på La Boheme Puccinis klassiska opera. En grupp bohemer kämpade för att överleva och betala hyran till sin lya i ett slitet kvarter i East Village i New York. Livet mäts enligt kärlekens mått och artisterna försöker nå framgång och berömmelse samtidigt som de tvingas hantera fattigdom och sjukdom. En fantastisk föreställning. Där uppe hade hösten kommit mycket längre tog ca två veckor innan vi kom ifatt.

Ann: "Lönnen var lite norr om oss, på väg från Gbg hemåt :-) och farfar i Gbg hade
påsar med kantareller i frysen!"
Puh du kan andas ut något, lite frist med andra ord...!

Ann: "Krokning! Tunisisk virkning! Det gjorde jag förr, och vanlig virkning åsså. Faktiskt virkat himmla massor genom åren".


"Näst sista projektet snodde jag ett mönster och virka vita panellängder till köket som inte kommit upp än nej..."

Vilka underbara längder för att inte tala om vilket jobb! Kanske på tiden att de åker upp igen?

Ann: "Jodå, de virkade panelgardinerna skall upp, de är tillverkade för att hänga här i nya fönstret, men.... köket inte renoverat än, runt nya fönsterna t ex öppet sågat med timmerstock och isoleringstussar.... hade dem bara uppe på prov :-) Mönstret från en löpare vs sängöverkast :-)"

"...sen snodde jag idén av designad matta för över $7000 och virkar i dubbel svart mattvarpslin rundlar till matta till hallen :-) Det är ett långtidsprojekt. Jag gav dessvärre bort mina mönsterpärmar för en hel del år sen, ångrar mig bittert, så nu söker jag med ljus och lykta med jämna och ojämna mellanrum efter lämpliga mönster. Jag bara måste visa dig mattan och fråga dig om du kan tänkas hitta lämpliga mönster som är rätt så täckande
(inte gracila spetslikt tunna) att dela med mig till mitt pyssel :-) ?"

Lovar kolla, har en del osoterat eller rättare sagt en del som barnen nog har "hjälpt" mig att sortera en del fina stjärnor dock ännu utan matchande mönster. Kanske hittar jag dem efter hand. Bra att ta tag i och försöka få ordning på grejorna.

"Så konstigt, nästan knappt tänkt på mattan denna sommarsäsong, så i fredags på jobbet babbla med Margot som sitter mittemot mig och halka in på handarbeten hon surfa för hon handarbetar mycket och jag berätta och visa mattan och hon skulle leta i sina gömmor efter lämpliga mönster :-) och nu virkning med dig med :-) OCH det börjar bli säsong för handarbete inomhus :-) Återkommer"


"... första delarna från maj 2007 till matta.... gjort fler har stor stuvbit av svartgrå deminliknande tyg jag tänkte ha som 'foder' baksida".

Fantastiskt fint och väldigt kreativt... Ska kolla om jag har något hemma. Kanske har du också mor? Fler virkintresserade läsare som vill dela med sig?


Anns tips på länkar;
http://www.architonic.com/1018173
i färg
http://furniture.tomassiniarredamenti.it/commy/prodotti_view.asp?PRODOTTO_ID=4325
dark blue
http://furniture.tomassiniarredamenti.it/commy/pop_immagine_view.asp?F_FLAG=1&PRD_ID=4325&TEMP_FOLDER=CM_PRD_4325&PERCORSO_IMMAGINE=crochetdarkblue.jpg
...och så en vacker bild med mattan på väggen :)
http://md25.methome.com/gallery/images/2006.jpg



Nej nu börjar övriga troppa in så vi får höras i eftermiddag! Har nu hunnit hem, kunde inte bärga mig så jag sprätta upp kuvertet och har läst brevet från dig mor...men sparar lotten. TACK. Vill gärna dela följande med er.




Ann:"Ha ha, jag skrattar och högljutt!!! Läste precis brevet från din mor, 'å andra sidan har jag'.... förstår att vi omvänt ännu en till Ica's krispiga äppelkaka, det var ju roligt :-) För några år sen var vi så galna i denna att jag t o m tog och gjorde bara smeten och la den i små pappersformar och gräddade, som kakor :-) det blev sisådär men vi blev iallafall mättade :-)".

Glömde skriva att Lucky och jag tog en runda förut, har även lovat honom en runda till havet. Nu har vi både kommit hem och duschat av honom grusen. Ikväll ska jag och Eva-Katrine ut på snabb promenad och Mats tänker spela korpenfotboll med bundet finger. Kanske återkommer jag med stjärnor Ann. Nu även läst Jeanettes blogg, kul att se dina och Jannes barn! Han ser trevlig ut din Janne.

1 kommentar:

Jeanette... sa...

Härliga virkmönster du lagt ut. Jag har också virkat en del genom åren, men brukar inte ge mig på för stora saker som tex gardiner, men dukar, ullmössa till mig själv och sådant kan jag fixa.
Tack för vänlig kommentar om min man och barn:-) Ja, Janne och jag har varit gifta i 22 år nu, ingen som trodde när vi förlovade oss efter tre månader tillsammans.
Du har en mycket vacker familj du också, 4 underbart härliga barn och en trevlig man. :-)
Kram
Jeanette